מחקרים

חדירת תאי B בקרצינומה של תאי קשקש באזור ראש צוואר

חוקרים ביקשו להעריך את הקשר של סמנים ביולוגיים הקשורים לתאי מערכת החיסון במיקרו-סביבה של הגידול ובגידול עצמו עם התוצאים של מעכבי חלבון PD-1 בחולים עם R/M HNSCC

01.05.2024, 13:32
קרצינומת תאי קשקש (אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר של סמנים ביולוגיים הקשורים לתאי מערכת החיסון בגידול ובמיקרו-סביבה של הגידול עם התוצאים של מעכבי חלבון PD-1 בחולים עם סרטן תאי קשקש חוזר ו/או גרורתי של ראש-צוואר (recurrent and/or metastatic head and neck squamous cell cancer R/M HNSCC).

חסימת ציר חלבון ה-PD-1 הפכה לעמוד התווך בטיפול ב-R/M HNSCC. חלבון ה-PD-L1 הוא הסמן הביולוגי היחיד המאושר לבחירת מטופל; עם זאת, שיעור התגובה מוגבל אפילו בקרב חולים בעלי רמה גבוהה של חלבון זה.

לאחרונה, פורסמו בכתב העת Annals Of Oncology, ממצאיו של מחקר בו חוקרים ביקשו להעריך את הקשר של סמנים ביולוגיים הקשורים לתאי מערכת החיסון במיקרו-סביבה של הגידול ובגידול עצמו עם התוצאים של מעכבי חלבון PD-1 בחולים עם R/M HNSCC.

המחקר בוצע במתכונת של מחקר פרוספקטיבי ב-R/M HNSCC שטופל עם ניבולומאב, שמטרתו הייתה להעריך סמנים ביולוגיים של תגובה לטיפול. החוקרים אספו ביופסיות מהגידולים ודגימות דם מ-60 חולים בתחילת הטיפול, לאחר הטיפול ובהתקדמות. תאים חיסוניים בגידול ותאים סטרומליים כומתו על ידי אימונופלואורסצנציה באמצעות פאנל של חמישה חלבונים (CD3, CD8, CD20, FoxP3, ציטוקרטין). מבנים לימפואידים שלישוניים (tertiary lymphoid structures TLS), ביטוי PD-L1 והרכב תאי חיסון בדם פריפראלי הוערכו גם הם לגבי קשרים עם התוצא. הממצאים של החוקרים אושרו על ידי נתוני ביטוי של RNA שליח באתר של אנליזת מערך גנים (gene set enrichment analysis GSEA) מאותם חולים, עבור גנים הקשורים לתאי B ו-TLS.

תוצאות המחקר הדגימו שצפיפות גבוהה של תאי B סטרומליים לפני הטיפול הייתה קשורה לשרידות ממושכת ללא התקדמות (progression-free survival PFS) (P = 0.011). תוצאה זו אומתה על ידי GSEA, שכן העשרת הסטרומה עם גנים הקשורים לתאי B הראתה קשר עם תגובה לניבולומאב. חיוביות לחלבון PD-L1 בשילוב עם ספירת תאי B גבוהה בסטרומה הגדירה תת-קבוצה עם PFS ארוך יותר משמעותית ושרידות כללית (P = 0.013 ו-P = 0.0028, בהתאמה).

החוקרים הסיקו כי רמות גבוהות של תאי B בדגימות ביופסיה של HNSCC לפני טיפול נמצאו בקורלציה עם תועלת ממושכת מאימונותרפיה מבוססת PD-1 ועשויות לשפר עוד יותר את ערך הניבוי של ביטוי PD-L1.

מקור:

B-cell infiltration is associated with survival outcomes following programmed cell death protein 1 inhibition in head and neck squamous cell carcinoma. N. Gavrielatou,E. Fortis,A. Spathis,M. Anastasiou,P. Economopoulou,G.R.P. Foukas,I.M. Lelegiannis,S. Rusakiewicz,I. Vathiotis,T.N. Aung,S. Tissot,A. Kastrinou,I. Kotsantis,E.M. Vagia,I. Panayiotides,D.L. Rimm,G. Coukos,K. Homicsko,P. Foukas et al. Annals of Oncology April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  תאי B,  קרצינומה של תאי קשקש,  ניבולומאב,  PD-L1
תגובות