• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
תסמונת המעי הרגיש

תרופה חדשה לתסמונת המעי הרגיש המלווה בשלשולים (IBS-D)

ה-FDA אישר לאחרונה את התרופה Eluxadoline (ובשמה המסחרי Viberzi) לטיפול בתסמונת המעי הרגיש עם שלשול במבוגרים

מעי רגיז, כאבים בבטן (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר תמנע נפתלי, מומחית לגסטרואנטרולוגיה, המרכז הרפואי "מאיר", כפר סבא

ה-FDA אישר לאחרונה את התרופה Eluxadoline (ובשמה המסחרי Viberzi) לטיפול בתסמונת המעי הרגיש עם שלשול במבוגרים.

Eluxadoline הינה תרופה פומית הפועלת על הרצפטורים לאופיואידים. מדובר בתרופה שהיא בו זמנית אגוניסטית ל-µ-opioid receptor ואנטגוניסטית ל-δ-opioid receptor, תכונה זו מעצימה את האפקט האנלגטי של התרופה ובו בזמן מצמצמת את תופעות הלוואי שלה.

כבר ב-2013 פורסמה עבודה אשר בדקה את האפקט של התרופה על מטופלים עם IBS-D. נבדקו 807 מטופלים אשר קבלו פלצבו או את התרופה במינונים הולכים ועולים של 5, 25, 100 ו-200 מ"ג, ו-Eluxadoline היה יעיל במיוחד במינונים של 100 ו-200 מ"ג במניעת שלשולים עם מיעוט תופעות לוואי. עם זאת, בשני מטופלים נצפתה תופעת לוואי מדאיגה של פנקריאטיטיס המיוחסת לספאזם של הספינקטר ע"ש אודי.

בשני מחקרים פאזה III נבדקו המינונים הבאים של התרופה: 75 מ"ג, ו-100 מ"ג, לעומת פלצבו. המשתתפים קיבלו תרופה פעמיים ביום במשך 12 שבועות. באחד נכללו 1,282 ובשני 1,146 משתתפים, גברים ונשים כאחד. המחקרים לא פורסמו במלואם אך ניתן למצוא נתונים שלהם. תופעות לוואי כללו עצירות ובחילות. דווחו חמישה מקרים של פנקראיטיטיס קלה, אך מחמשת המקרים שלושה היו אנשים שצרכו אלכוהול בכמות גבוהה ולאחד נמצא בוץ בדרכי מרה, כך שהקשר בין התרופה לפנקריאטיטיס לא הוכח עדיין. לא היה אף מקרה של קוליטיס איסכמית.Untitled

לסיכום, Eluxadoline, שאושר לאחרונה על ידי ה-FDA, יכול להוות אלטרנטיבה טיפולית טובה במקרים של IBS-D קשה, ונראה כאלטרנטיבה טובה ל-alosetron, שכן הוא הוכח כיעיל בשני המינים ותופעות הלוואי היו קלות. יש להימנע ממתן התרופה בחולים הסובלים ממחלות לבלב ודרכי מרה וכן באלכוהוליסטים.

1. Furiex Pharmaceuticals Announces Positive Top-Line Results of Two Pivotal Phase III Clinical Trials of Eluxadoline in Patients with IBS-d. Furiex Pharmaceuticals Website. http://investor.furiex.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=822849. Published February 4, 2014. Accessed March 10, 2014.

נושאים קשורים:  תסמונת המעי הרגיש,  IBD,  שלשולים,  Eluxadoline,  Viberzi,  מחקרים
תגובות