(עודכן 21:53)
עוד בעניין דומה
הממשל האמריקאי עומד לחייב את כל הנהגים בכלי רכב מסחריים - משאיות, רכבי תובלה מכל הסוגים, אוטובוסים ונהגי רכבות - לעבור מדי שנה בדיקת סקר לאיתור דום נשימה בשינה (OSA – Obstructive Sleep Apnea). זאת, מכיוון שהבעיה הרפואית מובילה נהגים להירדמות על ההגה וכך מעלה סיכון לתאונות.
הצעד הראשון לקראת חקיקה בנושא הזה נעשה בשבוע שעבר, כאשר פורסמה קריאה לציבור לקבלת תגובות לחוק המוצע עד 8 ביולי. מול דעות של מומחים בתחום רפואת שינה התומכים בחוק, יש בארה"ב גם מבקרים הטוענים שאין צורך בבדיקה שנתית מחייבת, אלא די בכך שהנהג עצמו ידווח לגורם מוסמך על קיומה של הבעיה הרפואית. גורמים אלו מצביעים על עלות גבוהה של כל בדיקה כזאת – מעל 260 דולר. כיום, רק טייסים עוברים בדיקות סקר שנתיות לאבחון OSA.
לפי הערכה בארה"ב, אירועי "הירדמות על ההגה" של נהגי רכב מסחרי גורמים מדי שנה ל-328 אלף תאונות, המובילות ל-6,400 הרוגים
ב-2104 פורסמה בארה"ב הערכה לפיה אירועי "הירדמות על ההגה" של נהגי רכב מסחרי, גורמים מדי שנה ל-328 אלף תאונות, המובילות ל-6,400 הרוגים ול-109 אלף פצועים. לפי המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב (CDC), נהגי אוטובוסים ורכבים מסחריים נוטים יותר מאחרים להיקלע למצבי הירדמות על ההגה.
אחד האירועים המתוקשרים ביותר שהתרחש בארה"ב והדגים את חומרת הבעיה היה במארס 2013, בהתנגשות של רכבות באזור ניו-יורק. בתאונה נהרגו 4 נוסעים ו-60 נפצעו משום שנהג הרכבת נרדם תוך כדי הפעלת הקטר.
מחקר שנעשה באוניברסיטת פנסילבניה מצא כי כשליש מהנהגים המסחריים סובלים מ-OSA בדרגות חומרה שבין קל ועד חמור. מחקר שנעשה ב"קליבלנד קליניק" מצא, כי 80% ממקרי OSA לא מאובחנים וכי טיפול באמצעות CPAP (מסיכה המזרימה אוויר בעת השינה) במיוחד לנהגים יביא להפחתה ב-73% של התאונות הניתנות למניעה.
דום נשימה וחסימה רגעית בדרכי האוויר בעת השינה נמשך עד 10 שניות בכל אירוע ובמשך שנת-לילה עלולים להתרחש 400 אירועים כאלו. התוצאה היא עייפות קיצונית (excessive fatigue). ד"ר נתניאל ווטסון, נוירולוג, מומחה ברפואת שינה והנשיא לשעבר של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה, אמר כי מדובר בנושא ראשון במעלה בתחום בריאות הציבור.
דום נשימה בשינה מתרחש ב-83% מהמקרים של חולים המפגינים עמידות לתרופות ליתר לחץ דם, ב-77% ממקרי השמנת-יתר, ב-76% ממקרי אי ספיקת לב, ב-49% ממקרי פרפור פרוזדורים, ב-48% ממקרי סוכרת וב-30% מהחולים במחלות כלי הדם הכליליים.