• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
חדשות

ארה"ב: נהגי כלי רכב מסחריים יחויבו לעבור בדיקה שנתית לדום נשימה בשינה

לפי מחקר שנערך ב"קליוולנד קליניק", אבחון וטיפול בנהגים הסובלים מהתופעה באמצעות מסכות CPAP עשוי להוריד ב-73% את מספר התאונות הנובעות מהירדמות על ההגה; בארה"ב נהרגים מדי שנה כ-6,400 בני אדם מתאונות אלה

משאיות בארה"ב, כלי רכב מסחריים (צילום: אילוסטרציה)

(עודכן 21:53)

הממשל האמריקאי עומד לחייב את כל הנהגים בכלי רכב מסחריים - משאיות, רכבי תובלה מכל הסוגים, אוטובוסים ונהגי רכבות - לעבור מדי שנה בדיקת סקר לאיתור דום נשימה בשינה (OSA – Obstructive Sleep Apnea). זאת, מכיוון שהבעיה הרפואית מובילה נהגים להירדמות על ההגה וכך מעלה סיכון לתאונות.

הצעד הראשון לקראת חקיקה בנושא הזה נעשה בשבוע שעבר, כאשר פורסמה קריאה לציבור לקבלת תגובות לחוק המוצע עד 8 ביולי. מול דעות של מומחים בתחום רפואת שינה התומכים בחוק, יש בארה"ב גם מבקרים הטוענים שאין צורך בבדיקה שנתית מחייבת, אלא די בכך שהנהג עצמו ידווח לגורם מוסמך על קיומה של הבעיה הרפואית. גורמים אלו מצביעים על עלות גבוהה של כל בדיקה כזאת – מעל 260 דולר. כיום, רק טייסים עוברים בדיקות סקר שנתיות לאבחון OSA.

לפי הערכה בארה"ב, אירועי "הירדמות על ההגה" של נהגי רכב מסחרי גורמים מדי שנה ל-328 אלף תאונות, המובילות ל-6,400 הרוגים

ב-2104 פורסמה בארה"ב הערכה לפיה אירועי "הירדמות על ההגה" של נהגי רכב מסחרי, גורמים מדי שנה ל-328 אלף תאונות, המובילות ל-6,400 הרוגים ול-109 אלף פצועים. לפי המרכז למניעת ולבקרת מחלות בארה"ב (CDC), נהגי אוטובוסים ורכבים מסחריים נוטים יותר מאחרים להיקלע למצבי הירדמות על ההגה.

אחד האירועים המתוקשרים ביותר שהתרחש בארה"ב והדגים את חומרת הבעיה היה במארס 2013, בהתנגשות של רכבות באזור ניו-יורק. בתאונה נהרגו 4 נוסעים ו-60 נפצעו משום שנהג הרכבת נרדם תוך כדי הפעלת הקטר.

מחקר שנעשה באוניברסיטת פנסילבניה מצא כי כשליש מהנהגים המסחריים סובלים מ-OSA בדרגות חומרה שבין קל ועד חמור. מחקר שנעשה ב"קליבלנד קליניק" מצא, כי 80% ממקרי OSA לא מאובחנים וכי טיפול באמצעות CPAP (מסיכה המזרימה אוויר בעת השינה) במיוחד לנהגים יביא להפחתה ב-73% של התאונות הניתנות למניעה.

דום נשימה וחסימה רגעית בדרכי האוויר בעת השינה נמשך עד 10 שניות בכל אירוע ובמשך שנת-לילה עלולים להתרחש 400 אירועים כאלו. התוצאה היא עייפות קיצונית (excessive fatigue). ד"ר נתניאל ווטסון, נוירולוג, מומחה ברפואת שינה והנשיא לשעבר של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה, אמר כי מדובר בנושא ראשון במעלה בתחום בריאות הציבור.

דום נשימה בשינה מתרחש ב-83% מהמקרים של חולים המפגינים עמידות לתרופות ליתר לחץ דם, ב-77% ממקרי השמנת-יתר, ב-76% ממקרי אי ספיקת לב, ב-49% ממקרי פרפור פרוזדורים, ב-48% ממקרי סוכרת וב-30% מהחולים במחלות כלי הדם הכליליים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הירדמות על ההגה,  דום נשימה בשינה,  נהגי משאיות,  ארה"ב,  CDC,  בדיקת סקר
תגובות

כדאי לדייק ולתקן, CPAP זו לא מסיכת חמצן, אלא מסיכה שמזרימה אוויר חדר רגיל, בלחץ מסוים

21.06.2016, 12:03

נושא חשוב ביותר, עם מסקנות שראוי לאמץ בארצינו עם הפניית משאבים לאור הצפיפות הרבה בכבישים ושיעור התאונות הקטלניות הגבוה בהן מעורבים משאיות/אוטובוסים.