חדשות

תרופה אימונותרפית האריכה פי שלושה את זמן עצירת מחלת סרטן ריאות בשלב 3

תוצאות ניסוי קליני שדווחו ב-NEJM העלו כי התרופה דורבאלומאב (durvalumab) האריכה את פרק הזמן שבו מחלת סרטן ריאות בשלב 3 נבלמה ל-16.8 חודשים, לעומת 5.6 חודש בטיפול הסטנדרטי; ד"ר מיה גוטפריד: "פעם ראשונה שיש לנו טיפול לקבוצה זו של חולים"

תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)
תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)

תרופה אימונותרפית חדשנית - דורבאלומאב (durvalumab) - הצליחה לעצור התקדמות מחלת סרטן הריאות בחולים שנמצאים בשלב 3 של המחלה לתקופה של 16.8 חודשים בממוצע; כך עולה מתוצאות המחקר, שפורסמו בסוף השבוע שעבר בכתב העת NEJM ושהוצגו במקביל בכנס איגוד האונקולוגיה שהתקיים באחרונה במדריד.

בשלב שלוש של המחלה הריאות מלאות בתאי סרטן שלא ניתן עוד לנתחם, אבל עדיין אין גרורות באיברים אחרים. עצירת התקדמות המחלה בשלב הזה תודות לתרופה, דיווחו החוקרים, התארכה במידה משמעותית לעומת עצירתה באמצעות טיפולי כימותרפיה והקרנות, שמביאים לעצירה בהתקדמות של 5.6 חודשים בממוצע.

פרופ' סולאנג' פיטרס: "עצירת המחלה לזמן כה ממושך באמצעות טיפול חדש מסוג זה היא תוצאה מדהימה"

בניסוי הקליני עליו מבוסס המחקר השתתפו 713 חולי סרטן ריאה בשלב 3, מ־235 מרכזים רפואיים ב-26 מדינות ברחבי העולם. בצוות הרופאים-החוקרים היו חברים גם הרופאים הישראלים ד"ר חובב נחושתן, אונקולוג מ"הדסה" עין כרם וד"ר מריאנה וולנר, מרכזת תחום גידולי חזה וריאה במכון האונקולוגי ב"רמב"ם".

החולים חולקו לשתי קבוצות: כל אחת מהקבוצות קיבלה את הטיפול הסטנדרטי בכימותרפיה ובהקרנות. בנוסף, חברי אחת הקבוצות קיבלו גם את התרופה דורבאלומאב, בעוד שחברי הקבוצה האחרת קיבלו תרופת דמה.
מטרת המחקר הייתה לבחון את משך הזמן שעובר ללא התקדמות המחלה, כאשר הגידולים הממאירים אינם גדלים או מתכווצים. כאמור, הטיפול בתרופה האריך ביותר מפי שלושה את פרק הזמן שבו המחלה נבלמת.

פרופ' סולאנג' פיטרס מבית החולים האוניברסיטאי בלוזאן, שווייץ, הגיבה על הממצאים בדיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", ואמרה כי "עצירת המחלה לזמן כה ממושך באמצעות טיפול חדש מסוג זה היא תוצאה מדהימה".

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא, אמרה בדיווח על המחקר שפורסם אתמול (א') ב"ידיעות אחרונות": "המחקר נעשה על קבוצה גדולה של חולים. התוצאות מעודדות מאוד. זו הפעם הראשונה שיש לנו טיפול לקבוצה זו של החולים. פרק הזמן שהמחלה לא התקדמה בקרב אלו שטופלו בתרופה החדישה דרמטי בהשוואה לאלו שלא קיבלו אותה. על-פי הדיווח לא נצפו תופעות לוואי חריגות באופן משמעותי".

התרופה טרם אושרה על ידי ה-FDA לטיפול בסרטן ריאה שלב 3. היא נועדה במקור לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, ובהתוויה זו היא מאושרת. התרופה מבוססת על הנוגדן האנושי החד-שבטי IgG1, שהוא בעל יכולת היקשרות גבוהה כדי לחסום את התחברות החלבון -PD-L1 לקולטני -PD1 ו-CDG. על ידי כך הוא מאפשר לתאי ה-T במערכת החיסונית של החולה עצמו לזהות ולחסל תאים ממאירים.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ניסוי קליני,  Durvalumab,  דורבאלומאב,  סרטן ריאות,  ד"ר מיה גוטפריד
תגובות

כל הכבוד!!