חדשות

מחקר לגבי פעילות הגנים המעורבים בגליובלסטומה עשוי להאריך חיי החולים

מחקר שבוצע באוניברסיטת תל אביב איתר פעילות של שבעה גנים, שהבאתה לאיזון עשויה לגרום להארכה משמעותית של חיי החולים בסרטן המוח האלים גליובלסטומה

תאי סרטן מסוג גליובלסטומה (צילום: אילוסטרציה)

איזון הפעילות של שבעה גנים, שאותרו במחקר חדש, עשוי לגרום להארכה משמעותית של חיי החולים בסרטן המוח האלים גליובלסטומה; כך עולה ממחקר שהובילה פרופ' רונית סצ'י-פאינרו, ראש המחלקה לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה וראש המעבדה לחקר הסרטן וננו-רפואה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. המחקר מומן על ידי האגודה למלחמה בסרטן, קרן ERC ו"קרן קאהן".

בסוג הסרטן הזה, חרף כל הטיפולים שמציעה כיום הרפואה המודרנית, 97% מהחולים הולכים לעולמם בתוך 14 חודש מיום האבחנה, ביניהם רבים שנפטרים בתוך חודשים ספורים. עם זאת, 3% הנותרים מקרב המאובחנים עשויים לשרוד 3 שנים ואף יותר.

במחקר החדש נבדק מה מבדיל בין השורדים לבין שאר החולים. במעבדה בוצע ריצוף גנומי של דנ"א ורנ"א לדגימות שנלקחו מחולי גליובלסטומה. הריצוף חשף תבנית גנומית בת שבעה גנים, שביטויים שונה משמעותית אצל החולים ששרדו זמן רב, בהשוואה ליתר החולים.

משמעות הדבר היא שהחלבונים שהגנים הללו אחראים עליהם נמצאו בחסר או בעודף אצל החולים שנפטרו בתוך זמן קצר.

בנוסף, נמצא שאחד החלבונים (P-selectin), המשמש כקולטן, מבוטא ביתר על פני תאי הגליובלסטומה ויכול לשמש מטרה לננו-חלקיקים ייחודיים שיובילו תרופות באופן סלקטיבי לגידול הממאיר וימנעו את תופעות הלוואי ברקמות בריאות.

ניסוי עם ננו-חלקיקים אלו בעכברים במודל לגליובלסטומה העלה, כי יצירת איזון בשניים מתוך 7 החלבונים הללו – כלומר הבאתם לרמה הנורמלית - על ידי ייצור מוגבר או לחלופין חסימת הגן האחראי – מאריך משמעותית את חי העכברים.

מסקנות דומות עלו ממחקרה של פרופ' סצ'י-פאינרו על סרטן אלים נוסף - סרטן הלבלב.

פרופ' סצ'י-פאינרו מסרה: "מדובר בטיפול המתייחס לתבנית הגנומית כולה ולא בהשפעה על גן יחיד. בעתיד עשויים המחקרים לשמש בסיס לפיתוח 'קוקטייל' תרופות אפקטיבי למחלות קטלניות אלו, ואף לסוגי סרטן אחרים. על סמך התוצאות פיתחנו כבר חומרים שיזהו ויסמנו באופן פלואורסצנטי תאי סרטן שנשארו ברקמה בזמן אמת, תוך כדי ניתוח להסרת הגידול".

דיווח על המחקרים יפורסם בקרוב ב-eLife וב-Nature Communications.

נושאים קשורים:  חדשות,  גליובלסטומה,  גנטיקה,  סרטן מוח,  סרטן-לבלב,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות