חדשות

מחקרים ישראליים על סרטן צוואר הרחם: שימוש בתוספי תזונה ואבחנה ב-PET MR

שני מחקרים ישראליים שמומנו על ידי האגודה למלחמה בסרטן בחנו את השימוש בתוספי תזונה צמחיים במהלך טיפול כימותרפי בסרטן השחלה וצוואר הרחם ואת האבחנה באמצעות מכשיר חדש מסוג PET MR

צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של דגימה היסטולוגית של קרצינומה בצוואר הרחם (מקור: ויקיפדיה)

מחקר ישראלי חדש מצא כי תוספי תזונה וצמחים שנוטלות נשים שאובחנו עם סרטן השחלה ומטופלות בכימותרפיה עשויים להשפיע על הטיפול, בין אם על ידי העצמה או פגיעה בפעילות הכימותרפיה. המחקר נעשה במימון האגודה למלחמה בסרטן.

את המחקר קיימו פרופ' ערן בן-אריה, מנהל המערך לרפואה משולבת בשירות האונקולוגי במרחב חיפה וגליל מערבי של "שירותי בריאות כללית" ופרופ' עופר לביא, מנהל חטיבת הנשים במרכז הרפואי "כרמל". הוא בחן את מידת הסיכון שבשימוש בצמחים בנשים המאובחנות עם סרטן גניקולוגי, לרבות סרטן שחלה, רחם וצוואר הרחם, שהופנו לייעוץ ברפואה משולבת. שירות זה ניתן כחלק בלתי נפרד מהטיפול התומך במטופלות בכימותרפיה במרכז הרפואי לין בחיפה.

החוקרים בחנו 504 מפגשי ייעוץ שבהם השתתפו 98 נשים עם ממאירות גניקולוגיות. הן הופנו לייעוץ על ידי האונקולוג והצוות המטפל במחלקה.

המחקר העלה כי במהלך מפגשי הייעוץ שנערכו עם רופא אינטגרטיבי – כלומר בעל הכשרה ברפואה משולבת - כמחצית מהן ציינו שהן משתמשות או שוקלות להשתמש ב-52 צמחים שונים.

בשלב השני של המחקר, צוות החוקרים, שכלל את פרופ' ג'מאל מחאג'נה ממכון מיגל בקרית שמונה, בחנו היבטים שונים של בטיחות לגבי 6 צמחים השכיחים בשימוש בנשים עם סרטן שחלה, שטופלו בה בעת במשלב כימותרפי של קרבופלטין וטקסול.

הצמחים שבהן טופלו: עשב חיטה, שני מינים של צמח הדבקון, שרביטן מצוי, שורש ג'ינג'ר וזרעי קצח. החוקרים מיצו את הצמחים והוסיפו את התמצית לתרביות תאי סרטן השחלה. מבין הצמחים שנבדקו, נמצא כי שלושה מעכבים את התפתחותם תאי סרטן שחלה בתנאי מעבדה, לרבות בעת חשיפה לטיפול כימותרפי. לעומת זאת, נמצא כי אחד הצמחים שנבדקו - שרביטן מצוי - איננו מעכב פעילות תאי סרטן שחלה אך מעכב פעילות כימותרפיה שהוספה לתרבית התאים.

החוקרים ציינו, כי עבודה זאת מצביעה על כך שצמחים השכיחים בשימוש בקרב נשים עם סרטן שחלה עשויים להשפיע, לפחות ברמת המעבדה, על פעילות תרופות כימותרפיות השכיחות בטיפול במחלה, אם על ידי העצמה או פגיעה בפעילות הכימותרפיה.

ממצאי המחקר המעבדתי אוששו בשנת המחקר השנייה ומעידים על חשיבות הצורך במתן יעוץ מושכל בכל הנוגע לשימוש ברפואת צמחים למטופלות בכימותרפיה, שיינתן על ידי רופא עם הכשרה מקיפה ברפואה משולבת כחלק מהטיפול האונקולוגי התומך.

החוקרים הדגישו, כי במחקרם הם התמקדו בסרטן השחלה אך ההיבט הקליני שלו כלל גם מטופלות בסרטן צוואר הרחם. ביחס למחלות האחרות לא נמצאה במחקר זה השפעה כלשהי.

מחקר ראשון לגבי אבחנה באמצעות PET MR

מחקר נוסף שבוצע בישראל בחן את ההשפעה האבחנתית של דימות על חולות בסרטן צוואר הרחם. גם מחקר זה מומן בידי האגודה למלחמה בסרטן.

סרטן צוואר הרחם מופיע לרוב בעשור הרביעי לחיים. קביעת מידת ההתפשטות של הגידול הממאיר חשובה להגדרת שלב המחלה, לתכנון הטיפול ולפרוגנוזה של החולה ולכן חייבת להיות מדויקת ביותר.

הערכת מידת ההתפשטות ברוב החולות בסרטן צוואר הרחם מבוססת על דימות רפואי באמצעות שתי בדיקות נפרדות: תהודה מגנטית MR ו - PET CT (המבוסס על קרינה מפוזיטרונים הנפלטים מסוכר-גלוקוז המסומן בחומר רדיואקטיבי, בשילוב עם בדיקת CT). מכשיר ה-PET MR, המשלב שימוש בחומר רדיואקטיבי הפולט פוזיטרונים עם דימות באמצעות תהודה מגנטית, עדיין בשלבי פיתוח ומחקר ונמצא כבר בכ-150 בתי חולים בעולם, בעיקר במרכזים האוניברסיטאיים.

המכשיר מאפשר למעשה ביצוע בדיקה בודדת המשלבת את היתרונות של כל טכנולוגיה בנפרד. המחקר שנעשה בישראל במכשיר החדשני, במהלך השנתיים האחרונות, בוצע במכון לרפואה גרעינית בבית החולים אסותא ברמת החייל. את צוות החוקרים הוביל פרופ' דוד גרושר, מנהל תחום הרפואה הגרעינית במרכזים הרפואיים של אסותא וד"ר לירן דומצ'בסקי, רופא בכיר עם מומחיות בדימות וברפואה גרעינית.

למחקר גויסו 77 חולות שביצעו בדיקות דימות ב-PET CT ו-PET MR באותו יום עם הזרקה בודדת של חומר רדיואקטיבי. מטרת המחקר הייתה לבדוק את יתרונות המכשיר החדש בהשוואה לבדיקת ה-PET CT, ולבחון אם קיימים הבדלים בין המכשירים ומה חשיבותם של ממצאים אלה והשפעתם על הטיפול הקליני. כלומר: על מעורבות בלוטות לימפה אזוריות, פיזור מרוחק ופריצה של הגידול לאיברים סמוכים.

הנתונים, מסרו החוקרים, עדיין בעיבוד, אולם קיים רושם שהדיוק באבחון הגידול הראשוני ויחסו לאיברים הסמוכים גבוה יותר ב-PET MR בהשוואה ל-PET CT, וכי לא קיים הבדל משמעותי בין הבדיקות ברגישות לאבחון מעורבות בלוטות לימפה.

תוצאות המחקר יפורסמו בקרוב בכתבי עת מדעיים. החוקרים סבורים כי הגילוי וההערכה של סרטן צוואר הרחם יהיו בעתיד באמצעות PET MR, וכך תיחסך מהנבדקות החשיפה הנוספת לקרינה מייננת (CT). ככל הידוע זה המחקר הראשון מסוגו בעולם במכשיר החדיש שנעשה בקבוצת נבדקות זו.

נושאים קשורים:  חדשות,  אבחנה,  מחקר,  האגודה למלחמה בסרטן,  PET MR,  CT,  טיפול כימותרפי,  צמחים,  תוספי תזונה
תגובות