סיגריות

סיגריות אלקטרוניות ומודולציה של התגובה החיסונית בריאות

ממצאי מחקר זה מאתגרים את התפיסה כי סיגריות אלקטרוניות הינן בריאות יותר מסיגריות רגילות ואינן גורמות לנזק ריאתי

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

סיגריות אלקטרוניות נהפכו לפופולריות ביותר בשנים האחרונות אך קיים מיעוט מידע לגבי השפעתן על תוצאי בריאות. מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את ההשפעה של סיגריות אלקטרוניות על דרכי האוויר.

לטובת המחקר נלקחו דגימות כיח ממעשני סיגריות, משתמשי סיגריות אלקטרוניות ואנשים שאינם מעשנים. הדגימות עברו אנליזה על ידי פרוטאומיקה כמותית וריכוז המוצינים MUC5AC ו-MUC5B נקבע על ידי פיזור אור וספקטרומטריית מסה, בהתאמה. שיעורי היווצרות מלכודות נויטרופילים חוץ-תאיות (neutrophil extracellular tarp-NET) נקבעו גם כן.

החוקרים מצאו כי משתמשי סיגריות אלקטרוניות הדגימו עלייה מובהקת בחלבוני דה-טוקסיפיציה של אלדהיד וחלבוני עקה חמצונית הקשורים בעישון סיגריות לעומת אנשים שאינם מעשנים. רמות חלבוני מערכת החיסון המולדת הקשורים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית כדוגמת אלסטאז ומטלופרוטאינז 9 היו גבוהות במשתמשי סיגריות אלקטרוניות גם כן. הכיח ממשתמשי סיגריות אלקטרוניות הדגים עלייה מובהקת בחלבונים הקשורים ב-NET וחלבונים הקשורים בגרנולציה של נויטרופילים כדוגמת מיילופרוקסידז, אזורוצידין וארגינין דה-אימינאז 4. עם זאת, לא נצפתה עלייה בספירות נויטרופילים. נויטרופילים בדם פריפרי שנלקח ממשתמשי סיגריות אלקטרוניות הדגים פגיעות מוגברת ל-NET המשופעל על ידי 12-מירסטט-13-אצטט. לבסוף, שינוי מבני בריר של דרכי האוויר אשר התבטא רמות מוגברות של המוצין MUC5AC, נצפה במשתמשי סיגריות אלקטרוניות ובמעשנים.

תוצאות המחקר מדגימות כי סיגריות אלקטרוניות משנות את הפרופיל של חלבוני מערכת החיסון המולדת בהפרשות דרכי האוויר. חלק משינויים אלו דומים לשינויים שנצפים במעשנים וחלקם ייחודיים. ממצאים אלו מאתגרים את התפיסה כי סיגריות אלקטרוניות מהוות חלופה בריאה לסיגריות רגילות.

מקור: 

Reidel, B. et al.  (2018) American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. 197(4)

נושאים קשורים:  סיגריות,  סיגריות אלקטרוניות,  מערכת החיסון,  דלקת,  ריר,  מוצין,  מחקרים
תגובות
04.04.2018, 14:34

תגובה מדעית למחקר המוטעה https://twitter.com/zviherzig/status/968456916577017856
צ. ה.

אנונימי/ת
04.04.2018, 14:34

תגובה מדעית למחקר המוטעה https://twitter.com/zviherzig/status/968456916577017856
צ. ה.

09.05.2018, 08:34

שלום רב. המאמר המקורי מסכם שהסיגריות האלקטרונית בריאה ״יותר״ !!!! מהעישון הרגיל. כך שהמאמר אינו טוען שהסיגריות האלקטרונית אינה שמזיקה מאוד, כך לפי קיימת אפשרות שמזיקה פחות.