חדשות

ירידה חדה בשיעור התמותה מסרטן בארה"ב ב-25 השנים האחרונות

מדו"ח חדש של החברה האמריקאית לסרטן עולה כי לצד ירידה של 27% בתמותה מסרטן, גדל הפער בתמותת חולי הסרטן בין עשירים לעניים, שאינם מסוגלים לממן בדיקות וטיפולים למחלה

שיעור מקרי המוות מסרטן צלל בארה"ב ב-27% ב-25 השנים האחרונות. כך על פי דו"ח חדש שפרסמה אתמול (ג') החברה האמריקאית לסרטן (American Cancer Society). ב-25 השנים האחרונות (בין 1991 ל-2016) היו פחות 2.6 מיליון מקרי מוות מסרטן – כל זאת הודות לתרופות ולטיפולים חדשניים שמקבלים חולי סרטן כיום.

את השיעורים הגבוהים ביותר בירידה בתמותה רשמו סרטן שד (ב-40% פחות מקרי מוות לעומת 1991), סרטן ערמונית (ירידה של 51%), סרטן המעי (ירידה ב-53%) וסרטן ריאה (ב-48% בקרב גברים וב-23% בקרב נשים). עם זאת, ההתקדמות בנושא הזה לא הגיעה עדיין לחולי סרטן כבד, רחם, מוח וסרטנים הקשורים ב-HPV.

על פי תחזית ה-ACS, בשנת 2019 יתגלו בארה"ב 1,762,450 חולי סרטן חדשים, כלומר כ-4,800 מדי יום. סרטן הוא גורם המוות מספר שתיים בארה"ב – 22% מכלל מקרי המוות על פי נתוני 2016. גורם המוות מספר אחת הוא עדיין מחלות לב.

בדו"ח הודגש כי בשיעור חולי סרטן כבד יש עלייה בקצב מהיר יותר לעומת סוגי סרטן אחרים. עתה ממליצים שם לכל מי שנולד בין השנים 1945 ל-1965 ("ילדי הבייבי בומרס") לעבור בדיקה ל-HCV מאחר ש-75% מהאנשים בקבוצת גיל זו נושאים את הנגיף ועלולים לחלות. בין הסיבות לסרטן זה גם השמנת יתר, צריכה גדולה של אלכוהול ("שתיינים כבדים") ועישון.

הפער בתמותת חולי הסרטן בין עניים לעשירים גדל

לצד ההתקדמות הגדולה שחלה בכל הנוגע לירידה בשיעור התמותה מסרטן, מציין הדו"ח, גדל הפער בתמותת חולי הסרטן בין עניים לעשירים, כלומר בהתאם למעמד הסוציואקונומי, וזאת חרף מאמצים רבים שהושקעו על ידי רשויות בריאות שונות כדי לסגור את הפער הזה.

שיעור הנשים המתגוררות במחוזות עניים בארה"ב שמתות מסרטן צוואר הרחם הוא כפול לעומת נשים שיש ברשותן יכולת לקבלת טיפול רפואי מתאים. בקרב גברים במחוזות העניים, הנטייה לתמותה עקב סרטן ריאה או כבד גבוהה ב-40% לעומת גברים חולים בסוגי סרטן שיש באפשרותם הכלכלית לקבל טיפול. כלומר, הפער הוא בין אלה שיש להם ביטוחי בריאות לבין אלה שאין להם, כך שסיכוייהם לעבור בדיקות בהתאם הם נמוכים. במיוחד בולט הדבר באזורי הכפר.

בין הסיבות לירידה הגדולה בשיעורי התמותה: היכולת לאבחן מוקדם יותר סרטן וכן טיפולים ששופרו בהשוואה לתחילת שנות ה-90. עם זאת ההתקדמות בנושא זה איטית יותר בקרב נשים, משום שסרטן רחם נשאר עדיין מאחור בכל הנוגע ליכולת לאתרו בשלב מוקדם. עוד מתברר שגברים חדלו לעשן מוקדם יותר מנשים וגם לכך יש השפעה על שיעורי התמותה. ככל שאבחון הסרטן נעשה מאוחר יותר, הסיכון למוות גבוה יותר.

הגידול בשיעורי התמותה עלה כשמדובר בסרטן המעי מאחר שהוא גורם משמעותי בקרב מעשנים, באנשים שמנהלים אורח חיים יושבני, צורכי מזון עתיר שומן וסוכר. בקרב גברים, שיעור המאובחנים בשלב מוקדם ירד ב-כ-2% בשנה מאז 2006.

יש גם לציין את תרומתה של בדיקת ה-PSA לאבחון סרטן ערמונית המופעלת מאז 1991. תקופת מה חלה עלייה בשיעור הבדיקות עד כדי מצב של אבחון יתר אבל עם השנים, התייצב שיעור מקרי סרטן ערמונית שניתנים למניעה הודות לבדיקות אלו.

אחד ממחברי הדו"ח, ד"ר מת'יו שבת (Matthew Schabath), מומחה לסרטן ריאה במרכז הסרטן מופיט, אמר כי גברים החלו להפסיק לעשן בקצב מהיר יותר מנשים. "חברות הסיגריות מיקדו במשך שנים רבות את המתקפות השיווקיות שלהן על נשים ובמיוחד בוגרות קולג'ים ובנושא זה מתנהל למעשה קרב עיקש".

הוא ציין כי שיעורי התמותה מסרטן ירדו בשנים הקרובות ובנושא זה תירשם התקדמות הודות להכללת טיפולים אימונותרפיים תוך שימוש במערכת החיסונית של החולה עצמו כדי לתקוף את הסרטן. בהדרגה, טיפולים אלה נעשים בגדר סטנדרט ברוב סוגי הסרטן. תרומה חשובה נוספת מיוחסת לזיהוי ביו-מרקרים ויכולת להתערבות מוקדמת בהתפתחות המחלה כדי לבלום את התפשטותה. אלא שאחת הבעיות הבולטות בארה"ב היא שמעט אנשים מסוגלים לממן בדיקות ולהשתמש בטיפולים חדשניים אלה עקב עלותם הגבוהה.

על פי סקר National Health Interview Survey משנת 2010, רק 4%-2% ממעשנים בסיכון גבוה יכולים להרשות עצמם בדיקת CAT לאיתור מוקדם של סרטן ריאה וגישה למרפאה מתאימה, הגם שהיא ניתנת להשגה באמצעות חברות הביטוח הרפואי בארה"ב. בנושא זה, הפער בין עניים לעשירים מתבטא במלואו. מרפאות קהילתיות במחוזות עניים אינן מסוגלות להעניק בדיקות וטיפול מתאים בהשוואה לזה שניתן בבתי חולים עירוניים.

נושאים קשורים:  החברה האמריקאית לסרטן,  תמותה מסרטן,  חדשות,  ה-ACS,  תרופות אימונותרפיות,  ריפוי סרטן
תגובות