גיסט

האם Palbociclib יכולה להיות תרופה יעילה למטופלים שאובחנו ב-GIST עם חוסר ב-CDKN2A?

החוקרים תיארו את הממצאים מתוך מחקר קליני בשלב 2 שבדק את הבטיחות והיעילות של התרופה Palbociclib לטיפול ב-GIST מתקדם עם חוסר ב-CDKN2A אצל מטופלים שלא הגיבו בעבר לטיפול עם Imatinib ו-Sunitinib

תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
תמונה מיקרוסקופית של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

חוסר ב-CDKN2A הוא תופעה נפוצה בגידולים מסוג גיסט (GIST - Gastrointestinal stromal tumors) והוא קשור לתוצאים קשים יותר. Palbociclib הוא מעכב CDK4 שנמצא בעל יעילות אנטי גידולית במחקרים פרה-קליניים של גידולי GIST עם חוסר ב-P16/CDKN2A.

המחקר הנוכחי הוא מחקר קליני בשלב 2, בעל זרוע אחת שבוצע במספר מרכזים ומטרתו הייתה לבחון את הבטיחות והיעילות של Palbociclib בקרב מטופלים עם GIST מתקדם וחוסר בגן CDKN2A. במחקר נכללו מטופלים מבוגרים עם מחלה מתקדמת מקומית שאינה ניתנת לכריתה או מחלה גרורתית, עמידה לטיפול שכלל לפחות Imatinib ו-Sunitinib, מחלה פרוגרסיבית (PD – Progressive Disease) מדידה ומתועדת על פי RECIST 1.1, והערכה של מחיקה מרכזית של CDKN2A.

המשתתפים במחקר קיבלו Palbociclib במתן פומי במינון של 125 מ"ג ביום במשטר של נטילת התרופה במשך 21 ימים ולאחר מכן 7 ימים ללא נטילת התרופה, עד ל-PD או לרעילות שאינה מאפשרת המשך טיפול. נקודת הסיום המרכזית הייתה שיעור ה-non-PD במשך ארבעה חודשים ע"י ה-RECIST 1.1.

עד חודש מאי בשנת 2017 נכללו במחקר 71 מטופלים ומתוכם 29 (40.3%) עמדו בקריטריוני ההכללה המולקולריים. תוצאות המחקר חשפו כי 25 מטופלים (86.2%) חוו תופעות לוואי בדרגות 1-2 ו-12 מטופלים (41.4%) חוו תופעות לוואי בדרגות 3-4, אשר ככל הנראה קשורות לשימוש בתרופה.

ניתוח הביניים הסטטיסטי המתוכנן בוצע לאחר סקירה היסטולוגית ורדיולוגית מרכזית והראה ש-19 מתוך 22 המטופלים הראשונים (86.4%) שנבדקו הציגו PD לאחר 4 חודשים. החוקרים מצאו כי לסטטוס ה-CDKN2A לא הייתה השפעה על ההישרדות הכוללת או על התוצאים שנצפו בקווי הטיפול הקודמים. בנוסף, אנליזת תרגום הציעה כי ייתכן שביטוי יתר של CCNE1 או ביטוי מופחת של CDKN1A/P21 או של LRRC3B הם מנגנונים להתפתחות של עמידות.

החוקרים הסיקו כי ל-Palbociclib אין פעילות קלינית מובהקת כטיפול בודד במקרים של GIST עם מחיקה של P16/CDKN2A שלא הגיב לטיפול עם Imatinib ו-Sunitinib.

מקור: 

Toulmonde, M. et al. (2019) Clinical Cancer Research 25

נושאים קשורים:  גיסט,  פלבוציקליב,  מחקרים
תגובות