סרטן ריאה מתקדם

טיפול עם פמברוליזומאב בסרטן ריאה מתקדם - מחקר KEYNOTE-001

תוצאות מעקב ארוך טווח, כנס ASCO 2019

27.08.2019, 12:41
סרטן ריאה (אילוסטרציה)
סרטן ריאה (אילוסטרציה)

מאת ד"ר אלונה זר, רופאה בכירה במרכז דוידוף לטיפול ולמחקר מחלות הסרטן, מנהלת השירות לגידולי בית חזה ומנהלת מרפאת סרקומות, מרכז רפואי רבין

סרטן ריאה מתקדם, גרורתי (Stage IV Non-Small Cell Lung Cancer) היא מחלה קטלנית. עד העשור האחרון חציון תוחלת החיים של החולים במחלה זו היה כשנה, רק כ-5% מהמטופלים זכו לחיות 5 שנים ויותר. בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה של ממש בטיפול בסרטן ריאה מתקדם, גרורתי - שילוב של אימונותרפיה בטיפול. תרופות מקבוצת האימונותרפיה החוסמות את הקולטן (PD-1) או את הליגנד (PD-L1) הפכו לחלק משגרת הטיפול בסרטן ריאה מתקדם.

בכנס ASCO האחרון, שהתקיים ביוני 2019 בשיקגו, הוצגו לראשונה תוצאות מעקב ארוך טווח מהמחקר הראשון שבדק את הטיפול בתרופה פמברוליזומאב (קיטרודה), מעכבת PD-1 בקרב חולי סרטן ריאה מתקדם, גרורתי. במחקר השתתפו הן חולים שקיבלו לפני כן טיפול אנטי-סרטני אחר (449 משתתפים) והן חולים שהיה זה קו טיפול ראשון שקיבלו (101 משתתפים). המחקר KEYNOTE-001 בדק גם את הקשר בין הביטוי של חלבון PD-L1 ברקמת הגידול לבין יעילות הטיפול ואת פרופיל תופעות הלוואי של התרופה.

לראשונה יש בידינו ממצאים ממחקר שבחן את תוצאות הטיפול בפמברוליזומאב לאחר חציון מעקב של חמש שנים. מהמחקר עולה כי חציון תוחלת החיים של מטופלים שקיבלו פמברוליזומאב לאחר שקיבלו טיפול אנטי-סרטני אחר לפני ההצטרפות למחקר, היה כ-10 חודשים, כ-15% מהמטופלים זכו לחיות חמש שנים ויותר. בקבוצה זו היו 138 מטופלים שנמצא אצלם ביטוי גבוה (50%≤) של החלבון PD-L1,י25%(!) מהם חיו 5 שנים ויותר. תוצאות אלו בעבר עמדו על חמש שנים הישרדות בקרב 5% מהחולים - מדובר בשיפור ניכר.

בשורות טובות אף יותר, נמצאו בקבוצה קטנה יותר, 101 מטופלים, שטופלו בקו טיפול ראשון, בסרטן ריאה מתקדם, גרורתי. בקרב מטופלים אלו חציון תוחלת החיים היה 22 חודשים, כ-23% ממטופלים אלו זכו לחיות חמש שנים ויותר. פילוח לפי ביטוי החלבון PD-L1: בקבוצת הביטוי הגבוה, כ-30% מהמטופלים, חיו חמש שנים או יותר (אם כי יש לתת את הדעת על כך שמדובר בקבוצה קטנה של 27 מטופלים בלבד).

פרופיל תופעות הלוואי שהוצג במעקב ארוך הטווח דומה מאוד לזה שהוצג במעקב של שנה אחת ושל שלוש שנים, כלומר אין סימן להופעה מאוחרת של תופעות לוואי מסוימות.

מעניין מאוד ממצא שמוצג במאמר בלבד, והוא שמטופלים אשר פיתחו תופעות לוואי אימוניות תוך טיפול בפמברוליזומאב, הפיקו יותר תועלת מהטיפול בהשוואה לאלו שלא, אך ממצא זה נסיבתי בלבד.

עדכון נוסף הוצג בכנס לגבי מחקר KEYNOTE-189 מחקר אקראי, כפול-סמיות, שבדק טיפול משולב של כימותרפיה ופמברוליזומאב בהשוואה לכימותרפיה בלבד בקרב חולי סרטן ריאה NSCLC בקו טיפול ראשון. העדכון כלל תוצאות יעילות ורעילות בחציון מעקב של כמעט שנתיים. במחקר הזה מעל 50% מהחולים בזרוע הביקורת קיבלו טיפול אימונותרפי אחרי התקדמות על זרוע הביקורת. למרות זאת, נמצא הבדל ניכר בין הקבוצות בתוחלת החיים לטובת המטופלים שקיבלו פמברוליזומאב בשילוב כימותרפיה: חציון הישרדות של 22 חודשים לעומת 10.7 חודשים (HR=0.56). ההבדל נשמר גם בקבוצת המטופלים (190 משתתפים) שבגידוליהם לא נמצא כלל ביטוי ל-PD-L1.

לסיכום, עידכונים אלו הולכים ומבססים את מעמדו המרכזי של הטיפול במעכבי PD-1/PD-L1 (כדוגמת קיטרודה) בפרדיגמת הטיפול בסרטן מתקדם, ומציגים את השיפור הניכר בתוחלת החיים של מטופלים המקבלים טיפול זה. מידע נוסף שעולה ממחקרים אלו הוא שטיפול זה מתאים כטיפול בקו הראשון, הן כתרופה בודדת (עבור חולים שייבחרו לפי רמת ה-PD-L1 אצלם) והן בשילוב עם כימותרפיה.

מקורות: 

Edward B. Garon, Presented at ASCO 2019, abstr LBA9015

S. Gadgeel,M.C. Garassino,E. Esteban, G. Speranza, E. Felip, M.Dómine, M.J. Hochmair, S . Powell, S. Y.-S. Cheng, H.G. Bischoff, N. Peled,R. Hui,  M. Reck, T. Kurata, E.B. Garon,  M. Boyer, J. Yang,  M.C. Pietanza, D. Rodríguez-Abreu, Presented at ASCO 2019, abstr 9013

נושאים קשורים:  סרטן ריאה מתקדם,  פמברוליזומאב,  מחקרים