מעורבות בלוטות לימפה

איך ניתן להפחית ביצוע ביופסיה מבלוטת זקיף בקרב נשים המאובחנות בסרטן שד בסיכון נמוך למעורבות בלוטות לימפה?

החוקרים בדקו מאפיינים קליניים-פתולוגיים, ביטוי גנטי ומאפיינים מעורבים, במטרה למצוא מאפיינים שיכולים לעזור בסיווג של נשים עם סרטן שד שאינן זקוקות לביופסיה מבלוטת הזקיף

מראה מיקרוסקופי של בלוטת לימפה (אילוסטרציה)
מראה מיקרוסקופי של בלוטת לימפה (אילוסטרציה)

מעל 70% מהמטופלות עם סרטן השד מאובחנות ללא מעורבות מחלה בבלוטות הלימפה, ולמרות זאת, כל הנשים עוברות סטייג'ינג אקסילרי ניתוחי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להגדיר גורמים מנבאים לגרורות בבלוטות הלימפה תוך בחינה של מאפיינים קליניים-פתולוגיים (CLINICAL), מידע לגבי ביטוי גנטי (GEX - Genetic expression) ומאפיינים מעורבים (MIXED), ולזהות מטופלות בסיכון נמוך לגרורות שניתן לחסוך מהן ביופסיה מבלוטת זקיף (SLNBי– Sentinel lymph node biopsy).

החוקרים ביצעו פרופיל של גידולי שד (n=3,023), מתוך מאגר מבוסס אוכלוסייה בשם Sweden Cancerome Analysis Network–Breast, באמצעות ריצוף רנ"א ומציאת הקשר למאפיינים קליניים-פתולוגיים. החוקרים עשו שימוש בשבעה מודלים של למידת מכונה שהציגו יכולת הבחנה של N0/N+ בעוקבה מתפתחת (n= 2,278) ובעוקבה בלתי תלויה מתוקפת (n=745), שסווגו לפי ER+HER2-,יHER2+ ו-TNBCי(Triple-יnegative breast cancer). בהמשך, החוקרים הציעו שיעורי הפחתה אפשריים בביצוע SLNB על פי גורמים מנבאים מסוג CLINICAL ו-MIXED.

בעוקבה המתוקפת, המנבא MIXED הדגים את השטח מתחת לעקומת ה-ROC הגדול ביותר להערכת גרורות בבלוטות הלימפה; AUC= 0.72י(Area under the curve). באנליזה של תתי קבוצות, ה-AUCs עבור מנבאים של MIXED,יCLINICAL ו-GEX נעו בטווח בין 0.66 ל-0.72, 0.65 ל-0.73 ו-0.58 ל-0.67, בהתאמה.

החוקרים מצאו כי מאפיינים כמו פרוליפרציה עשירה של מטה-גנים ומאפיינים לומינליים מסוג B, בלטו בגידולים עם בלוטות חיוביות מסוג ER+HER2- ו-HER2+, בזמן שביטוי יתר של מאפיינים דמויי-באזלים (Basal like) נצפו בגידולים עם בלוטות שליליות מסוג TNBC. כמו כן, נמצא כי שיעורי ההפחתה בביצוע SLNB בקרב מטופלות עם גידולים מסוג ER+HER2- היו 6-7% עבור המנבאים מסוג MIXED, בהשוואה למנבאים מסוג CLINICAL שהובילו לשיעורי תוצאה שלילית שקרית (False negatives) של 5-10%.

החוקרים הסיקו כי למרות שלמנבאים לגרורות בבלוטות הלימפה מסוג CLINICAL ו-MIXED ישנם שיעורי דיוק דומים, המנבאים מסוג MIXED הצליחו לזהות יותר מטופלות עם בלוטות שליליות. הגישה הזאת טומנת בחובה הבטחה לפיתוח סיווג שיפחית את שיעורי ה-SLNB עבור מטופלות בסיכון נמוך למעורבות של בלוטות לימפה.

מקור: 

Dihge, L. et al. (2019) Clinical Cancer Research 25,21.

נושאים קשורים:  מעורבות בלוטות לימפה,  בלוטת זקיף,  ביופסיה,  גורמים מנבאים,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות