טיפול תאי CAR-T

איך ניתן לשפר את היעילות של טיפול תאי CAR-T בגידולים מוצקים?

החוקרים פיתחו שיטה לשיפור היעילות של טיפול תאי CAR-T בגידולים מוצקים ע"י הפרשה של מקטעי נוגדנים או ננו-נוגדנים המווסתים את הסביבה החיסונית התוך-גידולית

טיפול CAR-T-cellי(chimeric antigen receptor) יעיל לטיפול בממאירויות ממקור המטופואטי. בסביבה המדוכאת חיסון של גידולים מוצקים, טיפול CAR-T נתקל במכשולים שפוגעים ביעילותו.

החוקרים פיתחו שיטה להתמודד עם מכשולים אלה באמצעות הפרשה של מקטעי נוגדנים עם אתר בודד (Single-domain) ע"י תאי CAR-T [אתרים כבדים משתנים של שרשראות נוגדנים כבדות [VHH – variable heavy domain of heavy chain antibodies או ננו נוגדנים]. מקטעים אלו יכולים לווסת את הסביבה החיסונית התוך-גידולית ובכך לתמוך בתפקוד של תאי CAR-T בחיות בעלות מערכת חיסון תקינה (Immunocompetent).

ה-VHHs קטנים בגודלם ומסוגלים להתחמק מהחלפת דומיין כאשר מספר ננו-נוגדנים מוצגים בו זמנית – מאפיין שנותן לתאי CAR-T את התכונות הרצויות. הפרשה של VHH מסוג אנטי-CD47 ע"י תאי CAR-T משפרת את המעורבות של מערכת החיסון המולדת, מאפשרת הפצה של אפיטופים, ויכולה להגביר את התגובה האנטי-גידולית. בנוסף, תאי CAR-T שמפרישים ננו-נוגדנים מסוג אנטי-PD-L1 או אנטי-CTLA-4 הציגו עמידות משופרת והדגימו את היכולת המגוונת של שיטה זו.

החוקרים הציגו גם כי הפצה מקומית של VVH-Fc מסוג אנטי-CD47 המאוחדים ע"י תאי CAR-T באתרי הגידול מגבילים את הרעילות הסיסטמית שלהם.

החוקרים סברו כי תאי CAR-T יכולים בהמשך להיות מהונדסים להפריש בו זמנית מספר מודליות, מה שיאפשר התאמה טובה יותר של התגובה החיסונית האנטי-גידולית.

מקור:

Xie, Y.J. et al. (2020) Cancer Immunology Research 8,4.

נושאים קשורים:  טיפול תאי CAR-T,  גידולים מוצקים,  מקטעי נוגדנים,  ננו-נוגדנים,  תגובה אנטי-גידולית,  מחקרים
תגובות