מעכבי נקודות בקרה

ההשפעה של חמצון חומצות שומן על הפעילות של תאי Trm באדנוקרצינומה של הקיבה

החוקרים מצאו כי שינוי הסביבה המטבולית באדנוקרצינומה של הקיבה יכולה להאריך את החיים של תאי Trm ובכך להגביר את הפעילות החיסונית האנטי גידולית של תאים אלה

קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

ההצלחה של מעכבי נקודות בקרה בטיפול בסרטן קשורה להסננה של תאי Trmי(Tissue-resident memory T cells). במחקר הנוכחי, החוקרים מצאו כי כ-30% מהתאים הלימפוציטים המסתננים לגידול (TIL – tumor-infiltrating lymphocytes) במיקרו-סביבה של הגידול באדנוקרצינומה של הקיבה הם תאי Trm מסוג CD69+CD103+.

החוקרים מצאו כי כמות תאי ה-Trm הייתה נמוכה אצל מטופלים עם גרורות, וכי ישנו קשר בין המצאות תאי Trm לפרוגנוזה טובה יותר בקרב מטופלים עם אדנוקרצינומה של הקיבה. בנוסף, נמצא כי תאי Trm מבטאים רמות גבוהות של PD-1,יTIGIT ו-CD39 וכי הם מייצגים TILs ריאקטיביים לגידול.

עוד נמצא כי במקום להשתמש בגלוקוז, תאי Trm נסמכים על חמצון חומצות שומן לצורך הישרדותם. כמו כן, מניעה של חומצות שומן הובילה למוות של תאי Trm.

במערכת של תרבית שכללה תאי גידול יחד עם תאי T, נמצא כי תאי אדנוקרצינומה של הקיבה הצליחו לגבור על תאי Trm בניצול שומנים, מה שהוביל למוות של תאי Trm. החוקרים הראו כי פגיעה מכוונת ב-PD-L1 הורידה את הביטוי של חלבון קושר חומצות שומן (Fabp – fatty acid binding protein)י4 ו-5 בתאי גידול של אדנוקרצינומה של הקיבה. בשונה מכך, חסימה של PD-L1 הובילה לעלייה בביטוי של Fabp4/5 בתאי Trm, מה שקידם את יכולת ניצול חומצות השומן של תאים אלה והוביל להישרדות טובה יותר של תאי Trm במודלים In vitro ו-In vivo.

החוקרים הראו כי חסימה של PD-L1 הובילה לשחרור של תאי Trm, בייחוד במודלים של עכברי PDXי(Patient-derived xenograft). עכברי PDX שלא הגיבו לחסימת PD-L1 היו עם כמות קטנה יותר של תאי Trm בהשוואה לאלה שכן הגיבו.

החוקרים הסיקו על סמך מידע זה כי תאי Trm מייצגים תת קבוצה של TILs בתגובה החיסונית האנטי-גידולית וכי תכנון מחדש של הסביבה המטבולית יכול להוות אסטרטגיה מבטיחה להארכת החיים של תאי Trm ולהגברת התגובה החיסונית האנטי-גידולית באדנוקרצינומה של הקיבה.

מקור:

Lin, R. et al. (2020) Cancer Immunology Research 8,4.

נושאים קשורים:  מעכבי נקודות בקרה,  תאי Trm,  אדנוקרצינומה של הקיבה,  תגובה חיסונית אנטי-גידולית,  מחקרים
תגובות