• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר ישראלי חדש: הנקה ממושכת אינה פוגעת באיכות חלב אם

במחקר שנערך בבית החולים דנה לילדים נמצא כי איכותו של חלב האם בהנקת טנדם זהה לחלב האם בהנקה יחידנית

הנקה. צילום אילוסטרציה

הנקה ממושכת אינה פוגעת באיכות חלב אם. כך עולה ממחקר חדש שבוצע בבית החולים לילדים דנה שבמרכז הרפואי איכילוב-תל אביב ועליו דווח לאחרונה בכתב העת Journal of Human Lactation.

מהמחקר עלה כי בחלב אם המיוצר במהלך ההריון, הרכב ותכולה של מקרו-נוטריאנטים (יסודות כימיים כמו חלבון, פחמימות ושומן הנחוצים לקיום גופני תקין) זהים לחלב האם הנוצר לאחר הלידה. יתר על כן נמצא כי חלב אם הנוצר לאחר הלידה (Colostrum) וחלב אם בוגר, הנוצר בגוף האם שבועיים עד חודשיים לאחר הלידה לצורך הנקת טנדם - הנקה של שני תינוקות בו-זמנית לאחר שהאם נכנסה להריון במהלך תקופת ההנקה של תינוקה הראשון – זהים בתכולתם, באיכותם ובהרכבם, למעט הבדל מסוים אך שולי בתכולת הפחמימות.

המחבר הראשון של דו"ח המחקר הוא ד"ר גלעד רוזנברג ושאר הרופאים שהשתתפו בו הם מנהל בית החולים דנה פרופ' דרור מנדל, פרופ' רונית לובצקי, ד"ר לורנס מנגל וד"ר רונלה מרום.

המחקר מבוסס על בדיקת דגימות מחלב האם שנלקחו מ-31 נשים שהיניקו תינוק אחד ומ-18 נשים שבמקביל להנקה, נכנסו להריון ובעקבותיו הניקו שני תינוקות במקביל. פרופ' מנדל מסר כי מדובר במחקר ראשון מסוגו.

בחינת דגימות חלב האם נעשו בחודש האחרון להריון ועוד לפני הלידה, דגימה שנלקחה 72 שעות לאחר הלידה ובהמשך דגימת חלב אם בוגר, שנלקחה מהאם שבועיים עד חודשיים לאחר הלידה. מכשיר מיוחד בדק את הרכב החלב – פחמימות, שומנים, חלבון והרכב קלורי. בחלב האמהות שהניקו בטנדם נמצאה במהלך ההריון תכולת שומן נמוכה מעט מאשר בחלב האם שבועיים לאחר הלידה, אך הרכב החלבון היה עדיין גבוה.

פרופ' מנדל התייחס לממצאי המחקר: "חשיבותה של עבודה זאת בכך שלראשונה נעשתה בחינה של חלב אם בהנקת טנדם – וכאן הראנו שבניגוד לדעה רווחת, איכות החלב לא נפגעת ככל שהאם מניקה יותר זמן. כמו כן הוכח שחלב האם בהנקת טנדם מאוד איכותי עם ערך קלורי מצוין. עם זאת, לא נבדקו בו ערכי מיקרו ורכיבים נוספים".

נושאים קשורים:  פרופ' דרור מנדל,  חלב אם,  הנקה,  בית החולים דנה,  מחקר ישראלי,  ד"ר גלעד רוזנברג
תגובות