דרמטיטיס אטופית

נטל המחלה של דלקת עור אטופית וההשפעה של טיפולים סיסטמיים בעולם האמיתי - תוצאות ממחקר ה-MEASURE-AD

במחקר זה נמצא כי לחומרתה של דלקת עור אטופית השפעה משמעותית על איכות חיים ושינה וכי טיפולים סיסטמיים מפחיתים את נטל המחלה ב"עולם האמיתי"

29.04.2021, 12:16

דלקת עור אטופית (Atopic Dermatitis-AD) הינה מחלת עור דלקתית נפוצה אשר לרוב מתרחשת בילדות אך לאחרונה התפרצותה בגיל הבגרות מזוהה בתדירות הולכת וגוברת. הנגעים העוריים המאפיינים AD מגרדים מאוד ומשפיעים באופן שלילי על איכות חיים ושינה.

בכנס ה-American Academy of Dermatologyי(AAD) 2021 שנערך גם השנה במתכונת וירטאולית הוצגו תוצאות ראשוניות ממחקר ה-MEASURE-AD. מחקר זה ביקש לבחון היבטים שונים של ה"נטל" של AD בעולם האמיתי. המחקר נערך ב-28 מדינות בעולם, וביניהן ישראל, עם כוונה לגייס 1,500 מטופלים בני 12 שנים ומעלה אשר אובחנו עם AD וקיבלו, או היו מועמדים, לטיפול סיסטמי כנגד AD. התוצאות אשר הוצגו בכנס מהווים אנליזת ביניים וכללו נתונים מ-307 המטופלים הראשונים. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 39.1 שנים, 51.8% היו גברים ו-50.8% מכלל המשתתפים סבלו מהשמנת יתר.

התוצאים העיקריים שנבדקו במחקר היו ציוני Pruritus numeric rating scaleי(NRS) ו-Dermatologic Life Quality Indexי(DLQI). תוצאים נוספים הקשורים בשינה, איכות חיים ותסמינים נבדקו גם כן.

תוצאות המחקר הדגימו ממצאים רבים המראים כי חומרת מחלה קשה יותר כרוכה ב"נטל" מחלה גבוה יותר והשפעה שלילית יותר על איכות חיים. בין היתר נמצא כי:

  • אנשים עם AD בינונית-קשה היו עם נטל מחלה גבוה יותר (שהוגדרה כציון SCORAD השווה או גדול מ-25) לעומת אנשים עם מחלה קלה.
  • אנשים עם AD בינונית-קשה חוו קשיים כלכליים גדולים יותר מאנשים עם AD קלה. קשיים אלו התבטאו בהוצאות כלכליות גדולות יותר הקשורות בבריאות, אובדן ימי עבודה, פגיעה בפריון עבודה ועוד.

150 (48.9%) ממשתתפי המחקר קיבלו טיפול סיסטמי ל-AD. תוצאות המחקר הדגימו כי הטיפול הסיסטמי בדלקת עור אטופית הוביל לשיפור ב-DLQI ו-NRS ויותר משתתפים ללא טיפול סיסטמי חוו שלושה התקפים או יותר בחצי שנה ושליטה פחות טובה במחלה לעומת מטופלים שקיבלו טיפול סיסטמי.

מתוך כלל המשתתפים שקיבלו טיפול סיסטמי, 68.7% התייצגו עם מחלה בינונית-קשה ומתוכם, 22% לא השיגו שליטה מספקת במחלה ו-48.7% דיווחו על שלושה התקפים או יותר בששת החודשים שקדמו למחקר. בקרב המשתתפים שטופלו עם דופילומאב, 64.1% היו עם מחלה בינונית-קשה, 14.9% דיווחו על שליטה לא מספקת במחלה ו-50% ממקבלי הדופילומאב דיווחו על שלושה התקפים או יותר בששת החודשים שקדמו למחקר. בנוסף, אנשים אשר מחלתם לא נשלטה דיווחו על איכות חיים ירודה ויותר הפרעות שינה לעומת אנשים עם מחלה נשלטת.

החוקרים סיכמו כי הנטל של AD היה נמוך יתר בקרב אנשים המקבלים טיפול סיסטמי, יחד עם זה מרבית החולים שקיבלו טיפולים סיסמיים היו עם דרגת חומרה בינונית-קשה, מה שמצביע על תגובה לא מיטבית לטיפולם.  עוד עולה כי קיים תת-טיפול  בחולים עם AD בינונית-קשה לאור הממצא כי 30% מהחולים בקטגוריה זו מטופלים בטיפולים טופיקליים בלבד.

חלק מהחולים שטופלו בדופילומאב נשארו בדרגה בינונית-קשה וחוו התלקחויות, מה שמצביע על הצורך בפיתוח טיפולים סיסטמיים חדשים ל-AD ואסטרטגיות טיפוליות מותאמות אישית.

למידע נוסף בנושא עדכונים בטיפול התרופתי באטופיק דרמטיטיס ניתן לצפות בסרטון הבא של ד"ר אדם דלאל

נושאים קשורים:  דרמטיטיס אטופית,  דופילומאב,  איכות חיים,  דלקת עור אטופית,  מחקרים