• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

מומחים מזהירים: ביטול ההגבלות באנגליה - ניסוי מסוכן לכל העולם

בבריטניה חוגגים את Freedom Day לרגל הסרת מגבלות הקורונה אך בעולם מסתייגים ממדיניות הממשלה הבריטית: "אי ציות לעקרונות הבסיסיים ביותר של בריאות הציבור"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. מבוטלות כל הגבלות ההתקהלות, החובה לעטות מסיכה וההוראה לעבוד מהבית. צילום: Ilyas Tayfun Salci/ שאטרסטוק

היום (ב') בוטלו בבריטניה כל ההגבלות הנוגעות להתנהגות הציבור וקשורות למגיפת הקורונה. אלא שקבוצה גדולה מאוד של רופאים בכירים ומדענים ממדינות שונות מכנה את הסרת ההגבלות "ניסוי מסוכן לעולם וגם לא אתי". 1,200 מומחים חתמו על מנשר בנושא הזה שפורסם לאחרונה ב-The Lancet. זאת, בנוסף לקבוצה של "יועצים בעבר ובהווה לממשלות שונות בעולם", ביניהן ניו זילנד, ישראל ואיטליה – כך לפי דיווח של "גרדיאן" הבריטי.

בדיווח לא צוין מי היה הנציג הישראלי שהשתתף בכנס חירום ב"זום" שהתקיים בסוף השבוע שעבר בחסות ארגון המדיה Citizens.

צפו בכנס החירום:

המומחים הזהירו כי ביטול ההגבלות – מהלך שהוביל ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון - הוא הימור מסוכן" והם  הזהירו מפני התפתחות של וריאנטים עמידים לחיסונים. אחת ממשתתפות הדיון אמרה: "המדיניות הבריטית תשפיע על כולם".

יועץ לממשלת ניו זילנד, ד"ר מייקל בייקר, התבטא: "אנחנו נדהמים מהגישה שאימצה בריטניה. מאז ומתמיד הערכנו את המנהיגות של בריטניה בכל הקשור למומחיות מדעית. לכן, מדהים שהיא לא מצייתת אפילו לעקרונות הבסיסיים ביותר של בריאות הציבור".

פרופ' חוסה מרטין-מורנו מאוניברסיטת ולנסיה בספרד, המייעץ ל-WHO, אמר: "איננו מסוגלים להבין למה זה קורה למרות הידע המדעי שברשות ממשלת בריטניה".

הבריטים כינו את יום הסרת ההגבלות Freedom Day ולפי התכנית שהציג ג'ונסון מבוטלות כל הגבלות ההתקהלות, החובה לעטות מסיכה וההוראה לעבוד מהבית. התכנית תחול רק על אנגליה כיוון שסקוטלנד, וולס וצפון אירלנד מנהלות מדיניות עצמאית בבלימת מגיפת הקורונה. הסרת ההגבלות נעשית למרות שהתחלואה זינקה בשבועות האחרונים עם התפשטות וריאנט דלתא אבל ראש הממשלה ג'ונסון הודיע שהוא "מקווה שקצב ההתחסנות נגד הנגיף ימנע את המשך העלייה במספר החולים הקשים".

המומחים המתנגדים לגישה זאת הזהירו כי עוד מדינות עלולות לאמץ כעת את הגישה הבריטית ממניעים פוליטיים.

נושאים קשורים:  בריטניה,  בריאות הציבור,  הגבלות,  חדשות,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  בוריס ג'ונסון
תגובות