מחקרים

האם אימונותרפיה באמצעות hTRET הינה טיפול יעיל ובטוח לסרטן הלבלב וסרטנים נוספים?

חוקרים בחנו את השימוש בדנ"א פלסמידי המקודד ל-hTRET כטיפול אימונותרפי, ומצאו כי הוא בטוח לשימוש ויעיל לטיפול במגוון סוגי סרטן, כולל סרטן הלבלב

סרטן הלבלב. אילוסטרציה
סרטן הלבלב. אילוסטרציה

רוורס-טרנסקריפטאז של הטלומראז האנושי (hTERT) מסווג לעתים קרובות כאנטיגן גידולי 'אוניברסלי' עקב ביטויו במספר רב של תאי סרטן מסוגים שונים.

במחקר שפורסם בכתב העת Journal of immunotherapy of cancer העריכו החוקרים את השימוש בדנ"א פלסמידי המקודד ל-hTERT כאימונותרפיה בתשעה סוגי סרטן.

בניסוי קליני בשלב 1 השתתפו חולים מבוגרים לאחר ניתוח סופי וטיפול מקובל, שהיו ללא עדות למחלה אך בסיכון גבוה להישנות. המטופלים שהשתתפו במחקר קיבלו דנ"א פלסמידי המוקדד לאחד משני וריאנטים של hTERT (INO-1400 או INO-1401) עם או בלי דנ"א פלסמידי המקודד ל-IL-12י(INO-9012). הדנ"א ניתן למטופלים בזריקה לשריר במקביל לשימוש במכשיר CELLECTRA לאלקטרופורציה בזרם קבוע, 4 פעמים לאורך 12 שבועות. החוקרים העריכו את בטיחות הטיפול וניטרו את התגובה החיסונית כנגד אנטיגן ה-hTERT הנאיבי (תא נבט, ללא מוטציה, לא-פלסמידי). קבוצת החולים הגדולה ביותר שנכללה במחקר הייתה של חולי סרטן הלבלב, מה שאפשר לבצע הערכות ממוקדות לגידולים מסוג זה.

מתוך 93 החולים שנרשמו וקיבלו מנה אחת לפחות, 88 חוו לפחות תופעת לוואי אחת; רובן בדרגה 1 או 2, וקשורות למקום ההזרקה. לאחר 18 חודשים, 54.8% (51/93) מהחולים היו חופשיים ממחלה, עם ערך חציון להישרדות ללא מחלה (DFS) שלא הושג עם תום המחקר. בקרב חולי סרטן הלבלב, ערך ה- DFS החציוני עמד על 9 חודשים, כאשר 41.4% מהחולים נותרו ללא מחלה לאחר 18 חודשים.

אימונותרפיה באמצעות hTERT הביאה לתגובה חיסונית תאית דה-נובו או העצימה את התגובה התאית הקיימת ל-hTERT נאיבי בקרב 96% (88/92) מהחולים עם סוגי סרטן שונים.

טיפול עם INO-1400 / INO-1401 ± INO-9012 הביא לייצור של IFN-γ ספציפי ל-hTERT, וכן לייצור תאי T מסוג CD4+ ו-CD8+ ספציפיים ל-hTERT בהם התבטא סמן ההפעלה CD38. בנוסף, הטיפול גרם להשראת תאי CD8+ CTL ספציפיים ל-hTERT שהוגדרו על פי ביטוי של פרפורין וגראנזימים.

תוספת של פלסמיד IL-12 אדגו'בנטי חוללה תגובות תאיות בשיעור רב יותר שכללו ייצור של IFN-γ, והפעלה של תאי CD4 ,+CD8+ ותאי CD8+ CTL. בניתוח תת-קבוצת חולי סרטן הלבלב, נמצא כי נוכחותם של תאי CD8+ T המבטאים PD-1, גראנזימים ופורפורין שהופעלו עקב האימונותרפיה, קיימה מתאם עם ההישרדות.

לסיכום, הטיפול האימונותרפי באמצעות דנ"א פלסמידי המקודד ל- hTERT / IL-12 נסבל היטב במסגרת המחקר, נצפו תגובות חיסוניות בכל סוגי הגידולים, והפנוטיפ הספציפי של תאי CD8+ שהועצם באמצעות הטיפול היה במתאם מובהק עם ההישרדות בחולי סרטן הלבלב.

מקור: 

Vonderheide, RH et al. Journal for Immunotherapy of Cancer. 2021 Jul;9(7):e003019.doi: 10.1136/jitc-2021-003019.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן-לבלב,  אימונותרפיה,  טלומראז
תגובות