COVID-19 בישראל

משרד הבריאות: אין לחסן חולי סרטן במנה שלישית מחשש לתופעות לוואי

בפרוטוקול משרד הבריאות נקבע: ניתן לחסן מושתלים וחולים במחלות אוטואימוניות אך לא מומלץ לחסן במנה שלישית חולים אונקולוגים עם גידולים מוצקים מחשש להגדלת בלוטות הלימפה ולהפרעה בתפקודי כבד

הכנת זריקת החיסון לקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מנהלת אגף האפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, הפיצה בתחילת השבוע (א') פרוטוקול מעודכן בן שני חלקים בכל הנוגע למתן מנה שלישית של תרכיב החיסון של "פייזר" או "מודרנה" (תרכיבי mRNA) כנגד נגיף הקורונה לשתי קבוצות חולים באוכלוסיה: חולים אונקולוגים וכן מושתלי איברים או חולים במחלות אוטואימוניות.

בהקשר לחולים האונקולוגים, הפרוטוקול העדכני איננו ממליץ בשלב זה על חיסונם במנה שלישית של חולים עם גידולים ממאירים מוצקים כמו סרטן שד, ריאה או מעי גס והסיבה לכך: לחיסון השלישי עלולות להיות תופעות לוואי בחולי סרטן כמו הגדלת בלוטות הלימפה או הפרעה בתפקודי הכבד  שעלולים להשפיע על הטיפול במחלתם.

סיבה נוספת שמונה המסמך: סקרים שנערכו במערכים האונקולוגיים בבתי החולים בילינסון, רמב"ם, איכילוב ושיבא ובהם נבדקו מאות חולי סרטן העלו שקרוב ל-90% מהחולים שטופלו בכימותרפיה פיתחו נוגדנים בעקבות קבלת החיסון, שנותרו ברמה גבוהה גם לאחר כמה חודשים לאחר מנת החיסון השנייה.

כמו כן ניתנה המלצה בהקשר להערכת המועילות של החיסון, "שאם ניתן הדבר, רצוי לבצע בדיקת נוגדנים ל-IgGיSARS-Cov2 לפני מתן המנה השלישית ולאחריה 14 יום לפחות על פי המכסה שבה יכולה לעמוד כל קופה ולפי החלטת רופא מקצועי-תחומי המטפל במחלה ספציפית בקבוצת חולים אלה. הכוונה בהנחיה זאת היא עבור חיסון לקורונה במנה שלישית של אותם חולים מדוכאי חיסון שלא פיתחו נוגדנים.

בהודעה שהועברה בשבוע שעבר לקופות החולים ובה ההנחיה שהן יכולות להתחיל לחסן במנה שלישית אותם מדוכאי החיסון שלא פיתחו נוגדנים לנגיף הקורונה, ההמלצה היא שיהיה מרווח זמן בן 8 שבועות בין המנה השנייה לבין השלישית, זאת בעוד שמרווח המינימום עומד על ארבעה שבועות.

עתה, במסמך החדש של משרד הבריאות, נאמר כי "אין גבול עליון למתן המנה השלישית לאחר המנה השנייה. מומלץ כאמור לבצע בדיקה סרולוגית לפחות 14 יום לאחר מתן מנת החיסון השנייה ולפני מתן המנה השלישית, אולם אין צורך להמתין לתוצאות הבדיקה כדי לקבל את המנה השלישית".

חיסון מושתלים, חולים ראומטולוגים ובמחלות אוטאימוניות

חלקו השני של המסמך נוגע למושתלי איברים – לב, ריאה, כליות וכבד וכן חולים במחלות ראומטולוגיות או אוטואימוניות שהם בני 18 ומעלה המטופלים באחת  או יותר מהתרופות הבאות: טיפול אנטי CD20 – כמו ריטוקסימאב או אובינוטוזומאב; מייקופנולט מוטפטיל (MMF), אבאטאצפט או פרדינסון במינון של 20 מ"ג ליום באופן קבוע. וכן לחולים בטרשת נפוצה המטופלים בתרופות ocrelizumab או fingolimod וכן חולים הסובלים מליקוי ראשוני במערכת החיסונית.

במסמך מודגש כי סקרים שנעשו בישראל בחולים אלה מצאו כי בחלק מהממאירויות ההמטולוגיות פחות ממחצית החולים פיתחו נוגדנים לנגיף ולאור זאת המלצת משרד הבריאות היא לאפשר להם קבלת מנה שלישית אולם רק במצבים מסוימים, בהתאם להחלטת רופא מקצועי-תחומי. בין השאר מונה המסמך בקטגוריה זאת חולים עם לוקמיה לימפוציטית כרונית, חולים במיאלומה נפוצה המטופלים בהתאם למחלתם, חולי לימפומה אינדולנטית שאיננה הודג'קין, חולים עם לימפומה אגרסיבית שאיננה הודג'קין עד שלוש שנים אחרי סיום הטיפול, מושתלי תאי אב עצמי שקיבלו את שתי מנות החיסון הראשונות בטרם ההשתלה, חולים שעברו השתלת תאי אב מתורם וזאת על פי המלצת הרופא המטפל; חולים שקיבלו טיפול מסוגCAR-T.

בכל מקרה – לא יינתן חיסון שלישי בתוך 6 חודשים מטיפול מסוג antiCD20.

בשלב זה מדגיש המסמך אין לתת מנות נוספות של התרכיב לאחר המנה השלישית. בכל מקרה מומלץ שמדוכאי חיסון מושתלי איברים ימשיכו להקפיד על עטיית מסיכות אף-פה, שמירה על היגיינה, הימנעות ממגע  עם חולים אחרים או לא מחוסנים לקורונה ולהימנע מהשתתפות בהתקהלויות.

לפרוטוקול המלא - ליחצו כאן וכאן.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מנה שלישית,  מנת בוסטר,  מדוכאי חיסון,  משרד הבריאות,  ד"ר אמיליה אניס,  19-COVID,  חדשות,  חולים אונקולוגיים
תגובות
אנונימי/ת
01.08.2021, 21:20

הכותרת טועה ומטעה
ההחלטה (דאז) היתה אין צורך לחסן כי קרוב ל90% מחוסנים . בנתיים עברו ימים ספורים ומישהו כבר החליט שצריך לחסן את כל בני ה 60, בלי הבדל דת גזע מין או מחלות רקע…

אנונימי/ת
01.08.2021, 21:30

חוסר הבנה ותזמון לקוי של הכתבה. ההנחיות יצאו כדי להבדיל בין חולים המטולוגיים ומושתלים לבין חולים אונקולוגיים. מתוך המחקרים עולה כי חולים אונקולוגיים דומים לשאר האוכלוסיה ולא צריכים חיסון מיוחד. כמובן שכל הכללים החלים על כלל האוכלוסיה, כולל חיסון שלישי מעל גיל 60 חלים עליהם.