מחקרים

כיצד משפיע טיפול סטרואידי על הגמילה מהזנה פראנטרלית בקרב ילדים עם תסמונת המעי הקצר ודלקת כרונית?

חוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול עם גלוקוקורטיקואידים בילדים עם SBS ודלקת מעיים כרונית, ומצאו כי הוא עשוי לשפר את הסבילות להזנה אנטרלית

02.08.2021, 14:57

במחקר רטרוספקטיבי שפורסם בכתב העת Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition תיארו החוקרים את תוצאי הטיפול בקבוצת חולי תסמונת המעי הקצר (SBS) שהתפתחה אצלם דלקת מעיים כרונית, תוך כדי שנאבקו להיגמל מהזנה פראנטרלית. המטופלים לא הגיבו לטיפול הסטנדרטי של SBS ואלרגיה למזון, ולכן טופלו באמצעות גלוקוקורטיקואידים.

החוקרים סקרו רשומות רפואיות של מטופלים שלקחו חלק בתוכנית לשיקום מעיים בין השנים 2006 ו-2017. מתוך חולים אלה זוהו 15 מטופלים, ובדקו את תוצאות בדיקות המעבדה שלהם, תוצאות הפתולוגיה וההערות מהמרפאה בה הם טופלו.

מתוך 15 המטופלים שנבדקו, 10 סבלו מגסטרוסכיזיס, ו-9 מתוכם היו בנות. שבעה חולים נגמלו מהזנה פראנטרלית עם משך טיפול חציוני של 5 חודשים, ומתוכם 5 המשיכו להיות מטופלים באמצעות בודסוניד למשך פרק זמן משמעותי (משך חציוני: 7.5 חודשים). אחד מ-7 המטופלים הללו חווה הישנות של הדלקת הכרונית במעיים, ולכן חזר ליטול גלוקוקורטיקואידים.

בקרב שישה מהילדים נמצאה אאוזינופיליה משמעותית בביופסיה הראשונית שלהם, 5 מתוכם נגמלו מהזנה פראנטרלית, ואצל אחד הילדים פסק הדימום ממערכת העיכול.

בקרב ארבעה מהטופלים התהליך להפחתת הקלוריות הניתנות באופן פראנטרלי לא צלח. הדימום ממערכת העיכול של שניים מהחולים הללו נעצר, ולשניים האחרים הייתה התנרמלות מבחינה היסטולוגית.

לסיכום, גלוקוקורטיקואידים עשויים לסייע בקידום הסבילות להזנה אנטרלית בקרב ילדים עם תסמונת המעי הקצר שסובלים מדלקת כרונית במעיים המאושרת מבחינה היסטולוגית. המשטר הטיפולי של הגלוקוקורטיקואידים צריך להיות מותאם באופן פרטני לכל מטופל. כמו כן, חולים נוטים להגיב לטיפול במקרים בהם נמצאה הסננה אאוזינופילית בהיסטולוגיה הראשונית. ראוי לציין כי החולים עשויים להזדקק לטיפול למשך תקופה של מעל 6 חודשים.

מקור:  

Wang, F et al. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition. 2021 Jul 1;73(1):17-22.doi: 10.1097/MPG.0000000000003058

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מעיים,  אאוזינופילים,  הזנה אנטרלית,  תסמונת המעי הקצר,  גלוקוקורטיקואידים
תגובות