• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
מחקרים

האם גריה מוחית מגנטית יכולה להקל על חומרת הטיקים בילדים הסובלים מתסמונת טורט?

במחקר זה נבחנה ההשפעה של גריה מוחית מגנטית על חומרת הטיקים בקרב ילדים הסובלים מתסמונת טורט ונמצא כי יש לה יכולת להפחית אותה

במחקר שפורסם בכתב העת Developmental Medicine & Child Neurology בחנו החוקרים את ההיתכנות (feasibility) ואת ההשפעות האפשריות של גריה מוחית מגנטית חוזרנית (rTMS) בתדירות נמוכה של האזור המוטורי המשלים (SMA) על חומרתם של הטיקים,  ועל הנוירופיזיולוגיה של המערכת המוטורית בקרב ילדים עם תסמונת טורט.

עשרה ילדים עם תסמונת טורט (שמונה בנים, שתי בנות; טווח גילאים 9-15 שנים) השתתפו בניסוי תווית-פתוחה קליני בשלב 1. הילדים קיבלו טיפול גריה מנווט באופן רובוטי בתדר נמוך (1 Hz, סף מנוחה של המנוע - 100%) ל-SMA, באופן דו-צדדי ב-15 מפגשים. התוצא העיקרי היה השינוי בציון Yale Global Tic Severity Scaleי(YGTSS) מהמצב הבסיסי, לאחר הטיפול. התוצאים המשניים כללו שינויים בריכוזי מטבוליטים בספקטרוסקופיית תהודה מגנטית, מדדים נוירופיזיולוגיים של TMS, מפות מוטוריות של TMS והערכות קליניות (חרדה, דיכאון) מהמצב הבסיסי עד לסיום הטיפול.

ציון ה-YGTSS השתפר לאחר הטיפול, וירד ביחס למצב הבסיסי (p <0.001 ; 2.9=Cohen's d). כל הפעולות נסבלו היטב.

לסיכום, לגריה מוחית מגנטית חוזרנית דו-צדדית של ה-SMA בקרב בילדים עם תסמונת טורט ישנה היתכנות, ונראה כי היא מפחית את חומרת הטיקים.

מקור: 

Kahl, CK et al. Developmental Medicine and Child Neurology. 2021 Jul;63(7):808-815. doi: 10.1111/dmcn.14828.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת טורט,  טיקים,  גרייה מוחית
תגובות