מחקרים

האם נוגדנים בי-ספציפיים מסוג BC261 יכולים לשמש כטיפול אנטי-סרטני חדש?

נוגדני STEAP1-IgG חדשים בי-ספציפיים מסוג BC261 מביאים לחדירה מוגברת של תאי TIL לגידולים ממאירים, ולהעצמת התגובה נוגדת הגידול

צילום מיקרוסקופי של סרטן הערמונית (צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של סרטן הערמונית (צילום: ויקיפדיה)

הפרוגנוזה של חולים הסובלים מגידולים ממשפחת הסרקומה על שם יואינג (EFT) הינה שלילית למדי, על אף טיפול באמצעות קרינה וכימותרפיה במינון גבוה. טיפולים אימונולוגיים נראו כאפשרות מבטיחה, אך אימונותרפיה המכוונת לאנטיגן סרטני לא הביאה להשראת תגובה נוגדת-גידול יעילה בתיווך קולטנים של תאי Tי(TCR). עם זאת, טרם נחקרה כראוי ההשפעה של נוגדנים בי-ספציפיים הנקשרים לתאי
Tי(T-BsAbs) ולתאי הסרטן על חולים אלה.

במחקר שפורסם בכתב העת Journal for Immunotherapy of Cancer, עשו החוקרים שימוש בפלטפורמת 2+2 IgG-[L]-scFv שנושאת anti-CD3 huOKT3 scFv בתור האתר הספציפי השני. בדרך זו יצרו החוקרים נוגדני STEAP1-IgG שעברו האנשה מחדש (rehumanized antibodies) שימשו לבניית T-BsAb, שקיבלו את השם BC261.

לאחר מכן בחנו החוקרים באופן יסודי את מיפוי האפיטופ הקושר של הנוגדן, וכן את התגובתיות הצולבת של הנוגדן, את הצביעה של שורות תאי גידול, ואת הפעילות הציטוטוקסית in vitro.

בהמשך, ביצעו החוקרים הערכה כמותית של הפוטנטיות של הנוגדן להביא להנעת לימפוציטים חודרי גידול (TIL) על ידי בחינת רמת ההארה הביולוגית (bioluminescence) והמתאם שלה לתגובה נוגדת הגידולים in vivo נגד שתל-זר שמקורו משורת תאים (CDX) או ממטופל (PDX). התוצאות הושוו לפעילות כנגד STEAP1 של נוגדני T-BsAb אחרים בפלטפורמה מייצגת.

האפיטופ הקושר BC261 מופה למתחם החוץ-תאי השני ב-STEAP1, מתחם המשותף לגנים אורתולוגים של פרימטים ובני תת-משפחת הכלבים (Canines).

BC261 הביא להשראת ציטוטוקסיות חזקה כנגד פאנלים של EFT, סרטן הערמונית, ושורות תאי אוסטאוסרקומה כלביים, על אף צפיפות אנטיגן נמוכה. BC261 הביא באופן מובהק לחדירה מוגברת של תאי TIL לגידולים (פי 30), ולהפעלת השפעות נוגדות גידול גבוהות ברמה גבוהה יותר בהשוואה לפלטפורמות BsAb מקובלות אחרות. היעילות של הפעילות נוגדת הגידול של BC261 הייתה עקבית במודלים CDTs ו-PDX של סרקומות ממשפחת EFT ושל סרטן הערמונית.

לסיכום, נוגדני BC261 היו יעילים ביותר בהשראת חדירה של תאי T אל הגידול שהביאה להשמדתו. על כן, נוגדני STEAP1 T-BsAb BC261 מהווים כלי טיפולי חדיש, שעשוי לשמש בעתיד כטיפול יחיד, או כחלק מטיפול עם תאי ex vivo armed T cells.

מקור: 

Lin, T et al. Journal for ImmunoTherapy of Cancer. 2021 September 8.doi: 10.1136/jitc-2021-003114

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימונותרפיה,  נוגדנים,  סרטן הערמונית,  סרקומה ע"ש יואינג
תגובות