חדשות

מחקר חדש מסביר את הגורם לאלצהיימר: דליפה במחסום דם-מוח

חוקרים אוסטרלים זיהו קומפלקס של חלבון שומני רעיל הגורם להתנוונות ולמוות של תאי העצבים במוח ומוביל למחלת האלצהיימר

משקעי עמילואיד במוח של חולה אלצהיימר. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

מחקר חדש שנעשה בעיר פרת' באוסטרליה, תוך שימוש במודל עכבר, איפשר לצוות החוקרים והרופאים שם לזהות להערכתם את המפתח להבנה מהו הגורם למחלת אלצהיימר. לפי דו"ח המחקר שפורסם ב-PLoS Biology, "ייתכן מאוד שהגורם להופעת המחלה היא דליפה במחסום דם-מוח".

הממצא הוגדר כ"פריצת דרך" בהקשר למחלה זאת וייתכן שהדבר יאפשר לפתח ערוצי טיפול חדשים. את המחקר באוסטרליה הוביל מנהל מכון המחקר והחדשנות באוניברסיטת קרטין (Curtin), פרופ' ג'ון מאמו (Mamo), דמות מוכרת ומוערכת בקהילה הרפואית.

לפי הערכת ה-CDC בארה"ב, כיום 5.8 מיליון אמריקאים חיים עם אלצהיימר ואוכלוסיה זאת תלך ותגדל בשנים הבאות. באוסטרליה, שאוכלוסייתה מונה 25 מיליון אזרחים, צפוי שיהיו מעל מיליון חולי אלצהיימר בשנת 2058. מחלת האלצהיימר היא מחלת עצבים ניוונית המשפיעה על אובדן הזיכרון, גורמת לקשיי שפה וחשיבה, לאי יכולת לנהל שיחות, לאיבוד התמצאות במרחב ולשינויים תכופים במצב הרוח. עד כה העריכו המומחים כי גורמים שונים כמו גיל, היסטוריה משפחתית, תזונה וגורמי סביבה, וכלל הנראה במשולב, משפיעים על הסיכון לאלצהיימר.

עתה במחקר החדש עלתה ההערכה שייתכן מאוד שהגורם היותר מרכזי להופעת המחלה נמצא בכלל בדליפה במחסום דם-מוח. הדליפה הזאת מאפשרת הצטברות של חלבון שומני רעיל במוח, גורמת נזקים בכלי הדם הזעירים, הקפילרים, ולכן דליפת דם מהם לתוך המוח גורמת לזיהום, לדלקת מפושטת ולמוות של תאי העצבים במוח.

ייתכן ששינוי תזונה בתוספת תרופות מסוימות עשוי להפחית את פוטנציאל ההצטברות של אותו קומפלקס של חלבון שומני רעיל ובכך לצמצם את הסיכון להופעת המחלה, סבור פרופ' מאמו.

נושאים קשורים:  פרופ' ג'ון מאמו,  אלצהיימר,  מחקר,  חדשות
תגובות