חדשות

מצוקת חולי הסרטן בפריפריה: "יש מאבקי אגו - בתי חולים בפריפריה מסרבים לשתף פעולה עם בתיה"ח הגדולים"

פרופ' עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות, בוועדת הבריאות של הכנסת: "הנטל העיקרי הוא לא מיטות אשפוז אלא עמדות אשפוז יום שבאות בלי תוספת כוח אדם"

פרופ׳ עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב. "כל מודל התגמול הכלכלי לא מעודד יותר מדי לבחור באונקולוגיה". צילום: ליאור צור

"יש מאבקי אגו ויש בתי חולים בפריפריה שמסרבים לשתף פעולה עם בתי חולים גדולים", כך אמר יו"ר המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות, פרופ' עידו וולף בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת ועסק במצוקת חולי הסרטן בפריפריה והמחסור במיטות אונקולוגיות.

"הנטל העיקרי באונקולוגיה הוא לא מיטות אשפוז אלא עמדות אשפוז יום אמר פרופ' וולף והוסיף: "כדי לשפר את המצב ולבנות תכנית אסטרטגית, עשינו מיפוי של מצב קיים וראינו שעמדות אשפוז יומיות אינן מתוקנות ובאות בלי תוספות של רופאים ואחיות ולכן יש לנו פער בכל המדינה בין הצרכים לתקן".

לדבריו, נעשית עבודה של משרד הבריאות למפות את המצב הקיים. אנחנו בונים מודל לשיתוף פעולה בין בתי חולים במרכז לבתי חולים בפריפריה, באמצעותו יינתנו ייעוצים מורכבים בבתי החולים הגדולים ותתקיים סינרגיה טיפולית בין המוסדות. "זה לוקח זמן, יש מאבקי אגו. לקח לנו תשעה חודשים לסכם את שיתוף הפעולה בין בתי החולים ברזילי ואיכילוב ויש בתי חולים בצפון שלא רצו לשתף פעולה עם בית החולים רמב"ם בחיפה כדי שייתן להם גיבוי ועזרה", סיפר פרופ' וולף. לדבריו, יש מספיק רופאים אונקולוגים שרוצים להתמחות במקצוע, אבל אין מספיק תקנים והתמריצים אינם מספיקים.

יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ אוריאל בוסו, שיזם את הדיון בוועדה אמר כי "לא ייתכן שתושב בפריפריה ישלם אותו מס בריאות כמו תושב המרכז ויקבל שירותי בריאות בכזאת דיס-פרופורציה". הוא דרש ממשרד הבריאות להציג לו תוך 60 יום את מיפוי מיטות האשפוז האונקולוגיות, את תוצאות סקר המקצועות הרפואיים במצוקה ואת לוחות הזמנים ליישום מודל שיתופי הפעולה בין בתי החולים במרכז הארץ לבין בתי החולים בפריפריה. עוד הכריז כי ביום חמישי הקרוב תגיע ועדת הבריאות לאילת, שם תעמוד מקרוב אחר החסרים בשירותי הבריאות בעיר.

חולים אונקולוגיים לצד אנשי מקצוע, רופאים ומנהלי בתי חולים שהשתתפו בדיון סיפרו על המצוקה. ד"ר סוזי שרם-כהן, תושבת אילת, אמרה: "באילת אין כלום. חלק מהתושבים מוותרים לחלוטין על הטיפולים, בגלל המרחק. מי שמתעקש לחיות קצת יותר ולהיטלטל למרכז הארץ נתקל בחוסר מימון של לינה ומימון חלקי של אמבולנס, או נאלץ לקטוע לפעמים את הטיפול כי הטיסה הוקדמה. אנחנו מרגישים שנוטשים אותנו, שאנחנו מתים בשקט רחוק".

פרופ' סלמן זרקא, מנהל בית החולים זיו, אמר כי "חולי סוכרת מגיעים לכריתת רגל כי הם לא נוסעים או מגיעים לכריתת איברים ולא נוסעים להקרנות רחוק. בהסדרת העולם הזה, שנמצא במחסור, אני יכול להבין את נקודת המבט השונה של המרכז לעומת הפריפריה ומבינים שזו זכות בסיסית לקבל שירות רפואי איכותי וזמין קרוב לבית. צמחנו, אבל יש לנו עוד הרבה מה להתקדם".

עוד סיפר פרופ' זרקא כי "'זיו' קיבל ארבע מיטות לטובת החולים האונקולוגיים אבל המקום היחידי שיש לנו לפתוח את המיטות הללו הוא בשתי המחלקות הפנימיות שלנו. נוצר מצב בעייתי שאם החולה האונקולוגי זקוק לאשפוז ומצבו מאפשר, אנחנו מאשפזים אותו בפנימית. אבל אם לא, אנחנו שולחים אותו להתאשפז ברמב"ם, כך שכל הרעיון שעיקרו לתת טיפול זמין, מציל חיים, קרוב לבית, די נפגע. יש סקיצה לבניית מחלקה לחולי הסרטן שגם תיתן מענה לחולים סופניים, כי יש בצפון הוספיס אחד ואין מספיק מיטות. אני מנסה לגייס תרומות כי עלות הקמת המחלקה היא כ-50 מיליון שקל".

ד"ר מאור ממן, מנהל המרכז הרפואי העמק, אמר כי: "המרחק הוא כבר לא אישיו. זמני הנסיעה במדינה התקצרו משמעותית". הוא הוסיף אומר כי לקראת סוף השנה ייפתח בבית החולים העמק מרכז אונקולוגי חדש וכי נפתחה שלוחה קדמית בקריית שמונה עבור טיפולי יום.

רכזת בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, תמר צ'ין, ציינה כי התקציב לשירותי הרפואה הניתנים בפריפריה גדל ותכניות כוח האדם ברפואה ממוקדות אף הן באזורי הפריפריה.

ד"ר ענבר צוקר, סגנית ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, מסרה כי "יש תכנית לתת תמריצים למתמחים לעבוד בבתי חולים בפריפריה שהם לא רק כלכליים. מה שמתמרץ רופאים זה לא רק הכסף אלא גם היוקרה. אנחנו מתכוונים להקים צוות רב מקצועי של המשרד יחד עם האיגוד כדי לעשות את אותה תכנית אסטרטגית רב-שנתית שתיתן מענה לתכנון כוח האדם".

נושאים קשורים:  פרופ' עידו וולף,  חולי סרטן,  מחלקות אונקולוגיות,  ועדת הבריאות,  פריפריה,  פרופ' סלמן זרקא
תגובות