מזותליומה

באיזה אופן הגרנולוציטים שמצויים בסביבת תאי המזותליומה משפיעים על ההתקדמות של המחלה?

החוקרים הדגימו ש-GM-CSF שמשוחרר מגרנולוציטים, הסמוכים לתאי גידול מסוג מזותליומה, מוביל לתגובות שונות אשר בתורן גורמות לדיכוי של תאי T והתקדמות המחלה

התקשורת הקיימת בין תאי גידול, תאים מילואידים ותאי T יכולה לשחק תפקיד חשוב בפתוגנזה של היווצרות הגידול ובתגובה לטיפולים אימונותרפיים. למרות שהאטיולוגיה של מזותליומה מובנת היטב, ההשפעה של תאי הגידול על הסביבה החיסונית הקרובה לא נחקרה מספיק. במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את ההשפעה של סביבת גידול מסוג מזותליומה על תאי החיסון הגרנולוציטים ותאי T שנמצאים בזרם הדם ואלה שמסתננים לאזור הגידול.

החוקרים אספו רקמות גידול ודגימות של דם פריפרי אשר נלקחו ממטופלים עם מזותליומה ובדקו אותן לנוכחות של גרנולוציטים, אשר לאחר מכן נבדקו לפוטנציאל שלהם לדכא תאי T. החוקרים יצרו מספר סוגים של תרביות משולבות של גרנולוציטים ו/או תאי גידול ו/או תאי T על מנת לזהות את המנגנון שמוביל לעיכוב תאי T.

תוצאות המחקר הראו שהסביבה הקרובה של המזותליומה מועשרת בגרנולוציטים שעברו הסננה, אשר הם מעכבים את ההתרבות וההפעלה של תאי T. אפיון של הדם המלא בזמן האבחנה הראה ממצאים דומים בזרם הדם, של שיעור גבוה יותר של גרנולוציטים מדכאי חיסון מסוג CD11b+CD15+HLADR בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים יצרו תרביות של גרנולוציטים שנלקחו מתורמים בריאים יחד עם תאי מזותליומה והתוצאות הראו ש-GM-CSF מוביל לביטוי מוגבר של NOX2 ושחרור של סוגים שונים של חמצן ריאקטיבי (ROS - reactive oxygen species) מהגרנולוציטים, פעולות אשר מובילות לדיכוי של תאי T.

אנליזות אימונוהיסטוכימיות ואנליזות טרנסקריפטום חשפו שמרבית גידולי המזותליומה מבטאים GM-CSF ושביטוי גבוה יותר של GM-CSF נמצא בקורלציה עם התקדמות קלינית של המחלה. חסימה של GM-CSF באמצעות נוגדנים מנטרלים, או עיכוב ROS, עשויה להוביל לשיקום של התרבות תאי T. כלומר, טיפול מכוון כלפי GM-CSF עשוי להיות יעיל עבור המטופלים הללו.

החוקרים הציגו את המנגנון שנמצא מאחורי התקשורת שבין תאי גידול במזותליומה ובין תאי החיסון שנמצאים בסביבה הקרובה. מסקנות החוקרים היו שטיפול מכוון ל-GM-CSF עשוי להפוך לשיטת טיפול חדשה להרחבת התגובה החיסונית בקרב מטופלים עם מזותליומה.

מקור: 

Khanna, S, et al. (2018) Clinical Cancer Research 24,12.

נושאים קשורים:  מזותליומה,  סביבה חיסונית,  תאי T,  גרנולוציטים,  GM-CSF,  חמצן ריאקטיבי,  תקשורת בין תאים,  מחקרים
תגובות